لینک های دسترسی

Breaking News

تأثیرات آتش بس طالبان پاکستانی بر امنیت در افغانستان


تحریک طالبان پاکستان، روز شنبه با نشر بیانیه یی از آتش بس یک جانبه برای یک ماه با حکومت پاکستان خبر داد.

طالبان پاکستانی دلیل این آتش بس را پاسخ مثبت حکومت به پیشنهادات آن گروه جهت از سرگیری مذاکرات صلح عنوان کرده است.

اما کارشناسان افغان بدین باور اند که این اقدام طالبان پاکستانی در پی فشار نظامی از سوی اردوی پاکستان بر آنان صورت گرفته است.

احمد ادریس رحمانی، آگاه مسایل سیاسی افغانستان و پاکستان می گوید که فشار نظامی بر طالبان پاکستانی آنان را به عقب نشینی به مناطق مرزی در داخل افغانستان مجبور خواهد ساخت و باعث افزایش خشونت ها در افغانستان می گردد.

آقای رحمانی می گوید "با آمدن آنان (طالبان پاکستانی) به افغانستان، ما با بن بست های بسیار جدی در ارتباط به روند انتخابات، تداوم ثبات در افغانستان، تدوام امنیت و روند صلح روبرو خواهیم شد. افغانستان در مقابل پاکستان در یک موقف بدتر قرار خواهد گرفت."

تحریک طالبان پاکستان همواره اعلان نموده که جنگجویان آن گروه از اوامر ملا محمد عمر، رهبر طالبان افغان پیروی کرده و تفاوتی بین آن دو گروه وجود ندارد.

تاثیر پذیری طالبان افغان از پاکستان

اعلام یک جانبۀ آتش بس توسط گروه طالبان پاکستانی در حالی صورت می گیرد که طالبان افغان همواره بر ادامۀ جنگ - حتی در زمان آغاز مذاکرات ناکام قطر - تاکید داشته اند.

احمد ادریس رحمانی می گوید که طالبان افغان بیشتر تحت تاثیر سیاست گذاری های پاکستان در قبال افغانستان قرار دارند.

آقای رحمانی گفت "طالبان افغانستان نسبت به تحریک طالبان پاکستان خیلی متاثر از حرکات یا پالیسی های دولت پاکستان است. تحریک طالبان پاکستان از نگاه رفتار تخنیکی و سیاسی نسبت به طالبان افغان بسیار زیاد متفاوت عمل می کند."

نمایندگان حکومت پاکستان در مذاکرات صلح با طالبان پاکستانی و سایر مقامات بلند رتبه آن کشور از اعلان آتش بس استقبال نموده و آنرا یک پیشرفت قابل ملاحضه خوانده اند. اما مخالفین روند مذاکرات صلح با طالبان پاکستانی، حکومت را در مورد ادامه مذاکرات با یک گروه مخالف دولت، هشدار می دهند.

اشرف جهانگیر قاضی، سفیر پیشین پاکستان در ایالات متحده از جملۀ سیاسیون پاکستانی است که موفقیت تلاش ها برای رسیدن به صلح با طالبان پاکستانی را به دیدۀ شک می نگرد.

اشرف جهانگیر قاضی گفت "حکومت پاکستان با بلند بردن موقف تحریک طالبان پاکستان تقریباً به یک موقف مساوی با خود، تعهد اساسی خود را مبنی بر حفاظت از مردم زیر سوال می برد و یقیناً که این کار بازتاب بسیار زیاد منفی در داخل و خارج پاکستان خواهد داشت."

گمانه زنی های وجود دارد که گویا نواز شریف، صدر اعظم پاکستان دستور یک حمله نظامی همه جانبه را علیه پایگاه های شورشیان طالب در مناطق قبایل نشین وزیرستان شمالی صادر می کند.

تحریک طالبان پاکستان یک ائتلاف شکننده از ده ها گروه شورشی با اهداف متفاوت است. کارشناسان می گویند با در نظرداشت چند دستگی تحریک طالبان پاکستان، تطبیق آتش بس توسط آن گروه دشوار به نظر می رسد.
XS
SM
MD
LG