لینک های دسترسی

Breaking News

پاکستان: به پیشنهاد عربستان نشستی را در مورد افغانستان میز‌بانی می‌کنیم


قرار است نشست وزیران خارجهٔ اعضای سازمان همکاری‌های اسلامی در مورد بحران بشری افغانستان به تاریخ ۱۹ دسمبر در پاکستان برگزار شود.

مقامات پاکستانی گفته اند که این نشست به پیشنهاد پادشاه عربستان سعودی و به هدف رسیدگی به بحران بشری افغانستان، کشوریکه به گفتهٔ مقام‌های ملل متحد با بزرگترین بحران بشری در جهان مواجه است، در اسلام آباد برگزار خواهد شد.

شاه محمود قریشی، وزیر امور خارجهٔ پاکستان روز شنبه چهارم دسمبر (۱۳ قوس) در تویتی نگاشته است: "با توجه به وضعیت جدی بشری در افغانستان، پاکستان به تاریخ ۱۹ دسمبر میزبان نشست فوق العادهٔ شورای وزیران خارجهٔ سازمان همکاری‌های اسلامی برای افغانستان خواهد بود. "

این سازمان ۵۷ عضو دارد و در صورتی که این نشست برگزار شود، بزرگترین نشست در مورد افغانستان پس از به قدرت رسیدن طالبان خواهد بود.

پس از تسلط طالبان به تاریخ ۱۵ اگست ۲۰۲۱ میلادی، ایالات متحده و دیگر کشورهای غربی بیش از ۹.۵ میلیارد دالر سرمایه‌های افغانستان را منجمد و دسترسی طالبان را به آن قطع کردند؛ اقدامی که وضعیت اقتصادی این کشور جنگ‌زده را وخیمتر کرد.

درهمین حال کمیشنری عالی ملل متحده در امور پناهندگان هشدار داده است که با فرارسیدن فصل زمستان میلیون‌ها افغان با بحران گرسنگی مواجه خواهند شد.

این اداره گفته است که جنگ و ناامنی سبب بیجا شدن ۳.۵ میلیون افغان شده است؛ افرادی که برای زنده ماندن در فصل سرما، آمادگی ندارند.

بابر بلوچ، سخنگوی کمیشنری عالی ملل متحد در امور پناهندگان گفت "بحران بشری به گونهٔ روزافزون در افغانستان تشدید می‌شود. گرسنگی در این کشور به سطح بی سابقه رسیده است. در حدود ۲۳ میلیون نفر که ۵۵ در صد جمعیت این کشور را تشکیل می‌دهد با سطوح بلند گرسنگی مقابل بوده و از این میان نه میلیون آن با خطر قحطی نیز مواجه اند."

دفتر هماهنگی امور کمک‌های بشری ملل متحد (اوچا) نیز از وضعیت موجود در افغانستان ابراز نگرانی کرده و گفته است که یکی از بزرگ‌ترین بحران‌های بشری جهان در این کشور در حال شکل گرفتن است.

انتقال گندم و دوا از هندی به افغانستان

سفیر اسلام آباد در کابل گفته است که کشورش اجازه عبور گندم و داروی هندی را از خاک خود به افغانستان داده است.

محمدصادق خان گفته است که در مورد تسهیل انتقال کمک‌های بشری از طریق پاکستان با امیرخان متقی، وزیر خارجهٔ طالبان نیز گفتگو کرده است.

آقای صادق افزود که گندم و داروهای ضروری از طریق بندر واگه توسط موترهای باربری افغانستان به گذرگاه تورخم منتقل خواهد شد تا به مردم نیازمند افغانستان برسد.

XS
SM
MD
LG