لینک های دسترسی

Breaking News

پاکستان نشست سازمان همکاری‌های اسلامی را در مورد افغانستان میزبانی می‌کند


عکس، آرشیف
عکس، آرشیف

وزارت خارجهٔ پاکستان روز سه‌شنبه ۳۰ نومبر (نهم قوس) از آمادگی این کشور برای میزبانی اجلاس وزیران خارجهٔ اعضای سازمان همکاری‌های اسلامی خبر داد.

هدف از برگزاری این نشست، رسیدگی به بحران بشری افغانستان عنوان شده است، کشوریکه به گفتهٔ مقام‌های ملل متحد، با بزرگترین بحران بشری در جهان مواجه است.

شاه محمود قریشی، وزیر خارجه پاکستان، روز سه شنبه ۳۰ نومبر (نهم قوس) با نشر اعلامیه‌ای گفت که کشور‌های عضو سازمان همکاری‌های اسلامی باید به خاطر رسیدگی به نیازمندی‌های افغا‌ن‌ها، دست به یک تلاش جمعی بزنند.

خبرگزاری رویترز گزارش داده است که پاکستان نشست وزیران خارجه کشور‌های عضو سازمان همکاری‌های اسلامی را در مورد افغانستان، به درخواست عربستان سعودی برگزار می‌کند.

این سازمان ۵۷ عضو دارد و در صورتی که این نشست برگزار شود، بزرگترین نشست در مورد افغانستان پس از به قدرت رسیدن طالبان خواهد بود.

پس از ورود طالبان به تاریخ ۱۵ اگست ۲۰۲۱ میلادی، ایالات متحده و دیگر کشورهای غربی بیش از ۹.۵ میلیارد دالر سرمایه‌های افغانستان را منجمد و دسترسی طالبان را به آن قطع کردند، اقدامی که وضعیت اقتصادی این کشور جنگ‌زده را وخیمتر کرد.

مقام‌های امریکایی گفته اند که کشور‌های اروپایی نیز دو میلیارد دالر دارایی‌‌های افغانستان را پس از تسلط طالبان منجمد کرده اند.

افزون بر آن، بانک جهانی تمویل پروژه‌های خود را در افغانستان متوقف کرد، صندوق بین‌المللی پول نیز انتقال ۴۵۰ میلیون دالر را که قرار بود به حکومت افغانستان بسپارد، به حالت تعلیق در آورد و آلمان نیز اعلام کرد که ۳۰۰ میلیون دالر کمک آن کشور که قرار بود به حکومت افغانستان سپرده شود، انتقال داده نخواهد شد.

در همین حال دفتر هماهنگی امور کمک‌های بشری ملل متحد (اوچا) از وضعیت موجود در افغانستان ابراز نگرانی کرده و گفته است که یکی از بزرگ‌ترین بحران‌های بشری جهان در این کشور در حال شکل گرفتن است.

XS
SM
MD
LG