لینک های دسترسی

Breaking News

قریشی: پاکستان در تنش ایران و امریکا بی‌طرف می‌ماند


شاه محمود قریشی، وزیر خارجۀ پاکستان گفته است که اسلام آباد در پیوند به کشته شدن قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران ایران در حملۀ امریکا، در تقابل میان تهران و واشنگتن، بی طرف می‌ماند.

آقای قریشی امروز ششم جنوری (۱۶ جدی) در یک بیانیه به مجلس سنای پارلمان پاکستان گفت: "موقف ما واضح است، از خاک پاکستان در مقابل هیچ کشور دیگری استفاده صورت نخواهد گرفت و نه هم پاکستان در تنش منطقوی دخیل خواهد شد."

این در حالی است که هزاران مسلمان شیعه مذهب پاکستان دیروز برای ابراز همبستگی با ایران، تظاهرات برپا کردند. برخی از اعتراض کنندگان در شهر کراچی پس از آن با پولیس برخورد کردند که می‌خواستند وارد قونسلگری ایالات متحده شوند.

قاسم سلیمانی، شام پنجشنبه به وقت محل در یک حمله هوایی نیروهای ایالات متحده در عراق کشته شد.

وزیر خارجۀ پاکستان گفته است که پس از کشته شدن سلیمانی، از ایجاد تنش‌های فرقه‌ای در منطقه نگران است.

او همچنان گفته است که کشیدگی‌های اخیر بر افغانستان و روند صلح این کشور نیز تاثیر منفی برجا خواهد گذاشت؛ مذاکراتی که پاکستان در آن نقش اساسی داشته است.

آقای قریشی گفت که افراد استفاده جو با استفاده از این فرصت از روند صلح افغانستان سوی استفاده خواهند کرد.

اما مقامات افغان می‌گویند که روند صلح افغانستان، ربطی به کشیدگی های کنونی میان امریکا و ایران ندارد.

حکومت افغانستان همواره پاکستان را به تمویل و فراهم آوری پناهگاه برای طالبان و سایر گروه‌هایی متهم کرده است در افغانستان حملات دهشت افگنی را راه اندازی می‌کنند.

مقام‌های افغان همواره گفته اند که پاکستان بر طالبان نفوذ دارد و بارها تاکید کرده اند که برای دست یابی به صلح باید با پاکستان توافق صورت گیرد.

اما پاکستان همواره تمویل گروه های تندرو را رد کرده است.

XS
SM
MD
LG