لینک های دسترسی

Breaking News

قریشی: جهان برای به رسمیت شناختن حکومت طالبان عجله ندارد 


وزیر خارجهٔ پاکستان می‌گوید که جامعهٔ جهانی با وجود تمایل برای تعامل با گروه طالبان برای به رسمیت شناختن حکومت طالبان عجله ندارد.

شاه محمود قریشی امروز ۱۰ سپتمبر (۱۹ سنبله) در یک کنفرانس مشترک خبری با همتایی اسپانیایی‌اش در اسلام آباد گفت که پس از ملاقات با دپلومات‌های کشورهای مختلف به این نتیجه رسیده است که جامعهٔ جهانی نمی‌خواهد در خصوص به رسمیت شناختن حکومت طالبان از عجله کار بگیرد.

با آنهم آقای قریشی افزود که جهان نباید افغانستان را منزوی کند.

او علاوه کرد: "به نظر من بهترین راه تعامل بین المللی است نه انزوای بین المللی. انزوا عواقبی را در قبال خواهد داشت که ما آنرا نمی‌خواهیم و به افغانستان و منطقه نیز کمک نخواهد کرد."

پاکستان در کنار عربستان سعودی و امارات متحدهٔ عرب، یگانه همسایهٔ افغانستان است که در گذشته حکومت طالبان را به رسمیت شناخته بود.

موقف روسیه

روسیه امروز گفت که به هیچ صورتی در مراسم تحلیف حکومت طالبان در افغانستان اشتراک نخواهد کرد.

این در حالی است که پیش از آن رییس مجلس سنا روسیه گفته بود که به سطح سفارت، نماینده‌ای از این کشور در مراسم تحلیف حکومت طالبان اشتراک خواهد کرد.

روسیه یکی از کشورهای است که با گروه طالبان روابط خوب دارد و چند بار میزبان مقامات این گروه نیز بوده است.

روسیه همچنان در کنار پاکستان، ایران، چین و ترکیه سفارت خویش را در افغانستان فعال نگهداشته است.

این در حالی است که کمیسیون اتحادیهٔ اروپا روز پنجشنبه نهم سپتمبر (۱۸ سنبله) مخالفت خود را با کابینهٔ موقت طالبان اعلام کرد و گفت که این گروه بر تعهد خود مبنی بر ایجاد "حکومت همه شمول" که نمایندگی از همه اقشار جامعه بکند، عمل نکرده است.

پیتر استانو، سخنگوی این کمیسیون در واکنش به کابینهٔ سرپرست طالبان در بروکسل به خبرنگاران گفت که "این حکومت چیزی نیست که طالبان تعهد آنرا می دادند."

با اینحال، ذبیح الله مجاهد، یکی از سخنگویان طالبان گفته است که به "دلیل حالت بحرانی در افغانستان" کابینۀ کنونی موقتی بوده و در آینده بهبود خواهد یافت، اما معیار بهبود را مشخص نکرد.

XS
SM
MD
LG