لینک های دسترسی

Breaking News

طالبان پاکستانی از آغاز تهاجم بهاری در ماه رمضان خبر دادند


طالبان پاکستانی اعلام کردند که این گروه در ماه رمضان تهاجم نظامی را علیه نیروهای امنیتی پاکستان به راه خواهد انداخت.

محمد خراسانی، سخنگوی طالبان پاکستانی روز چهارشنبه ۳۰ مارچ (دهم حمل) با نشر اعلامیه‌ای گفت که تهاجم بهاری این گروه که در روز نخست ماه مبارک رمضان آغاز خواهد شد، نیروهای امنیتی پاکستان و همکاران آن را هدف قرار خواهد داد.

حملات طالبان پاکستانی در ماه‌های اخیر افزایش یافته و در تازه‌ترین مورد این گروه مسوولیت کشتار شش نظامی پاکستان را به دوش گرفت.

در اعلامیۀ طالبان پاکستانی آمده است که تهاجم بهاری این گروه بر نیروهای پاکستانی شامل حملات انتحاری، کمین، ماین‌گذاری، ضد حمله، حملات هدفمندانه و عملیات لایزری و تک تیر اندازی خواهد بود.

طالبان افغان در دو دهۀ پسین همواره در فصل بهار تهاجم بهاری خود را بر ضد نیروهای امنیتی و دفاعی افغان و قوای خارجی به راه می‌انداختند، اما راه اندازی چنین عملیات از سوی تحریک طالبان پاکستان کم پیشینه بوده است.

پیش از این اردوی پاکستان گفته بود که جنگجویان طالبان پاکستانی بر یک مرکز نظامیان پاکستانی در نزدیکی مرز آن کشور با افغانستان یورش برده و شش نظامی پاکستانی را کشته اند.

هرچند، تحریک طالبان پاکستان ضمن گرفتن مسوولیت این حمله ادعا کرده است که در این عملیات بیش از ۳۰ نظامی پاکستانی را کشته و زخمی کرده اند.

گروه تندرو تحریک طالبان پاکستانی در ارایۀ نتایج عملیات شان آمار اغراق آمیز ارایه می‌کنند و در عین حال، اردوی پاکستان نیز تلفات خود را کمتر گزارش داده و در ارایۀ این گزارش‌ها تاخیر می‎کند.

تحریک طالبان پاکستانی که در سال ۲۰۰۷ شکل گرفت، بیشتر در ساحات قبایلی هم مرز افغانستان مستقر بوده و اردوی پاکستان در سال ۲۰۱۴ عملیات گستردۀ نظامی "ضرب عضب" را برای سرکوب کردن و از میان برداشتن لانه‌های این گروه راه اندازی کرد.

تندروان طالبان پاکستانی که پس از عملیات ضرب عضب در مناطق مرزی افغانستان-پاکستان مخفی شده بودند، پس از مسلط شدن گروه طالبان در افغانستان بار دیگر جسور شده و چندین حملۀ مرگبار را در داخل پاکستان انجام داده اند.

حکومت پاکستان سال گذشته سلسله مذاکراتی را با این گروه برای آتش‌بس انجام داد. دو طرف در نومبر ۲۰۲۱ به آتش‌بس توافق کردند، اما در دهم دسمبر همان سال تحریک طالبان پاکستانی، حکومت پاکستان را به نقض شرایط توافق متهم کرد و گفت که حملات این گروه بر نیروهای پاکستانی از سر گرفته می‌شود.

XS
SM
MD
LG