لینک های دسترسی

Breaking News

صدر اعظم و حکومت خود مختار فلسطینی استعفا داد 


محمد اشتیه، صدر اعظم ادارۀ خود مختار فلسطینی
محمد اشتیه، صدر اعظم ادارۀ خود مختار فلسطینی

محمد اشتیه، صدر اعظم ادارۀ خود مختار فلسطینی، امروز ۲۶ فبروری (هفتم حوت) اعلام کرد که حکومت‌اش استعفای خود را به محمود عباس، رییس ادارۀ خود مختار فلسطینی، تسلیم کرد.

اشتیه گفته است که با در نظر داشت واقعیت چالش‌برانگیز در غزه به "اقدامات سیاسی جدید" نیاز است.

صدر اعظم فلسطینی افزود که استعفای حکومتش در پی انکشافات مرتبط با "پرخاشگری علیه نوار غزه و تشدید خشونت‌ها در سواحل غربی و بیت المقدس" صورت می‌گیرد.

محمد اشتیه گفته است که او استعفایش را سه شنبه گذشته پیشنهاد کرده بود، اما رسماً امروز تسلیم کرد.

پس از آغاز جنگ میان اسراییل و حماس، محمود عباس با خشم گسترده مواجه است و اکثر فلسطینی بر وی انتقاد می‌کنند که تهاجم نظامی اسراییل و خشونت‌ها در سواحل غربی رود اردن را به شدت تقبیح نکرده است.

رهبری فلسطینی، از سال ۲۰۰۷ به اینسو میان محمود عباس در سواحل غربی و گروه حماس در نوار غزه تقسیم شده است.

این در حالی است که کشورهای متعدد، به شمول ایالات متحده، خواهان اصلاحات در حکومت فلسطینی شده اند، حکومتی که بتواند پس از پایان جنگ، مسوولیت تمامی قلمروهای فلسطینی را بر عهده داشته باشد.

اشتیه خواهان اجماع میان فلسطینی‌ها شده گفت که تمامی قلمروهای فلسطینی باید تحت کنترول یک حکومت فلسطینی قرار گیرد.

جنگ در غزه پس از آن آغاز شد که تندروان حماس به تاریخ هفتم اکتوبر سال گذشته بر اسراییل حمله کردند و به گفتهٔ مقامات اسراییلی ۱۱۴۰ نفر را کشتند که بیشتر آن غیرنظامیان بودند. مقامات اسراییلی همچنان مدعی اند که جنگجویان حماس در جریان حمله بر اسراییل کم و بیش ۲۴۰ نفر را گروگان گرفته اند که بیشتر از نصف آنان هنوز هم در بند حماس به سر می‌برند.

مقامات صحی غزه که تحت کنترول گروه حماس اند، گفته اند که در جریان حملات اسراییلی تا اکنون حدود ۳۰ هزار نفر در غزه کشته شده اند که اکثریت شان زنان و کودکان بوده اند.

بر علاوۀ این، بر اساس وزارت صحت رام الله، نظامیان اسراییلی و شهرک‌ نشینان یهودی از آغاز جنگ میان اسراییل و حماس در چند ماه اخیر، حد اقل ۴۰۰ فلسطینی را در سواحل غربی کشته شده اند.

صدر اعظم فلسطینی گفت: "ما به رویارویی با اشغالگری... و به مبارزه برای ایجاد یک دولت فلسطینی در قلمرو فلسطینی ادامه خواهیم داد."

دفتر محمود عباس با نشر اعلامیه‌ای گفته است که استعفای صدراعظم و حکومت‌اش را پذیرفته است.

در اعلامیه آمده است که عباس از حکومت اشتیه خواسته است که تا ایجاد حکومت جدید به گونۀ موقت به کارش ادامه دهد.

از گزارش‌های رسانه‌های فلسطینی چنین برمی‌آید که محمود عباس ممکن محمد مصطفی، عضو اجرایی سازمان آزادی فلسطین را منحیث صدراعظم انتخاب کند.

مصطفی در گذشته منحیث معاون صدر اعظم و مشاور ارشد عباس در امور اقتصادی ایفای وظیفه کرده است.

گروه

XS
SM
MD
LG