لینک های دسترسی

Breaking News

امیدواری و شک و تردید برای ایجاد دولت فلسطینی


با آنکه نشانه ای از پایان جنگ در نوار غزه به نظر نمی رسد، جامعه بین المللی سناریوی موسوم به یک روز پس از حماس در غزه را زیر بررسی دارد.

ایالات متحده می‌گوید که خواهان ایجاد یک دولت فلسطینی غیر نظامی است که رهبری آن بر عهده مقامات خودمختار فلسطین باشد. اسراییل هنوز هم مخالف ایجاد دولت مستقل فلسطین است.

پارلمان اسراییل با اکثریت قاطع ایجاد دولت یک جانبه فلسطینی را رد کرد. این پیشنهاد توسط بنیامین نتنیاهو، صدراعظم اسرابیل که از مدت‌ها به اینسو با تشکیل حکومت مستقل فلسطین مخالفت کرده است، ارایه شده است.

نتنیاهو در این طرح گفته است:‌ "اسراییل به مخالفت خود با به رسمیت شناختن یکجانبه یک دولت فلسطینی ادامه خواهد داد. چنین شناختی در پی کشتار هفتم اکتوبر یک‌ پاداش عظیم و بی سابقه برای دهشت افگنی خواهد بود."

پس از حملات هفتم اکتوبر حماس بر جنوب اسراییل که سبب کشته شدند ۱۱۴۰ نفر به شمول غیر نظامیان شد، نظامیان اسراییل به صورت دوامدار حملات تهاجمی هوایی و زمینی خود را بر نوار غزه ادامه داده اند. بر اساس گزارش مقامات وزارت صحت غزه، در این مدت بیش از ۲۹ هزار نفر که اکثر شان غیرنظامیان به ویژه زنان و کودکان بودند، کشته شده اند.

جامعه بین المللی کشتار غیرنظامیان توسط اسراییل در نوار غزه را به شدت محکوم کرده است. جامعه بین المللی همچنین گفته است که غزه نیز باید بخشی از دولت آینده برای فلسطینی‌ها باشد.

در عین حال، مقامات فلسطینی که کرانه غربی را در کنترول خود دارند، پاسخ کنونی جامعه بین المللی به جنگ میان اسراییل و حماس را فرصتی برای ایجاد یک دولت فلسطینی می‌پندارند.

محمد اشتیه، صدراعظم فلسطین، می‌گوید که جامعه بین‌المللی نباید به موضعگیری نتنیاهو توجه کند. این مقام ارشد فلسطین گفته است که جامعه بین المللی در عوض تلاش کند تا جنگ در نوار غزه پایان یابد و برای به رسمیت شناختن دولت فلسطینی تلاش کند، دولتی که به صورت رسمی عضویت سازمان ملل متحد را کسب کند.

گزارش‌های خبری ایالات متحده حاکی از آن است که واشنگتن نظم منطقه‌ای جدیدی را پیش‌بینی می‌کند که در آن اسراییل با یک دولت غیرنظامی فلسطینی در کرانه غربی و نوار غزه موافقت کند.

در مقابل، اسراییل یک قرارداد صلح با عربستان سعودی خواهد داشت که به نوبه خود یک پیمان دفاعی با ایالات متحده را در پی خواهد داشت. سایر کشورهای شرق میانه که همین حالا توافقات صلح با اسراییل دارند،‌ تضمین‌های امنیتی خواهند داد تا دولت فلسطین برای اسراییل تهدیدی نخواهد بود.

برخی از تحلیلگران فلسطینی و مذاکره کنندگان پیشین مذاکرات صلح، ابتکار ایالات متحده را غیر واقعبینانه می دانند.

غیث العمری، یک مذاکره کننده پیشین از جناح فلسطین است که حالا با موسسه واشنگتن برای پالیسی شرق نزدیک کار می‌کند.

العمری گفت: "زمانی که ایالات متحده در مورد یک دولت فلسطینی صحبت می‌کند، فکر نمی‌کنم در مورد معنا و ماهیت آن شفافیت زیادی وجود داشته باشد. وقتی در مورد آن صحبت می‌کنند، واقعاً به یک تقاضای منطقه‌ای پاسخ می‌دهند تا حداقل یک توافق سیاسی داشته باشد ."

موضوع تشکیل دولت فلسطین در سال ۱۹۹۳ میلادی نیز مطرح شد. در آن زمان اسراییل و فلسطینی یکجا با بل کلنتن، رییس جمهوری پیشین ایالات متحده، توافق اوسلو را امضا کردند که بر اساس آن، نقشه راه را برای ایجاد دولت فلسطین ترسیم کرده بود، اما این توافق هیچگاهی عملی نشد.

با اینحال، با وجود حملات هفتم اکتوبر حماس بر اسراییل و به تعقیب آن، حملات اسراییل بر غزه، شماری از مذاکره کنندگان اوسلو می‌گویند که هنوز هم برای تشکیل دولت فلسطینی بسیار دیر نشده است.

یوسی بیلین که در آن زمان به نمایندگی از اسراییل به مذاکره توافق اوسلو کمک‌ کرد، می‌گوید که "معمولاً، شما بعد از جنگ صلح می کنید. به تاریخ نگاه کنید، همه ما آنرا مطالعه کردیم. ما چه زمانی در تاریخ اروپا یا جاهای دیگر این معاهدات را داشتیم؟ بعد از جنگ ها، معمولاً بعد از جنگ ها نفرت هر دو طرف افزایش می یابد، پس چطور؟ زیرا مردم می‌خواهند از شر آن خلاص شوند و از شر مشکل خلاص شوند و در نهایت به تدریج آماده صلح می شوند."


اما طرز دید بیلین از صلح با افکار عمومی کنونی اسراییل همخوانی ندارد. یافته های نظرسنجی انستتیوت دموکراسی اسرابیل نشان می‌دهد که دو-سوم اسراییلی‌های یهودی حتا به عنوان بخشی از توافقنامه‌ای که شامل صلح با عربستان سعودی باشد، از تشکیل دولت فلسطینی حمایت نمی‌کنند.

گروه

XS
SM
MD
LG