لینک های دسترسی

Breaking News

اثرات وسیع افشای اسناد مالیات گریزی سیاسیون جهان


افشای تعداد زیاد اسناد محرم، معاملات مالی مشکوک، ثروتمندان و قدرتمندان جهان را که درآن چهره های برجسته چین، روسای جمهور سوریه، روسیه و افراد مشهور مانند لیونل مسی، ستاره فوتبال بارسلونا، سرگی رودوگون، نوازنده روسی و سایرافراد شامل می شود، اعتراضات وسیعی را در پی داشته است.

نشر این اسناد محرم منجر به مظاهرات وسیعی در آیسلند نیز شده و دیوید گنلاگسن، صدراعظم آن کشور که نامش در این اسناد فاش شده است از سمتش کنار رفت.

این اسناد نشان می دهد که صدراعظم و همسرش یک شرکت خارجی را در سال 2007 در "جزایر ویرجن" امریکا خریداری کرده بودند.

یکی از این معترضان می گوید که اوعلیه تقلب حکومت اعتراض کرده است. او علاوه کرد که صدراعظم کشورش پول های خود را در ترولا که درجزایر ویرجن امریکا موقعیت دارد، پنهان کرده ودرباره آن دروغ می گوید.

وزیر مالیه نیز دست داشتن خود را در رازهای شرکت ها رد می کند. از این رو همه مردم ازاین وضعیت بیزار شده اند."

تحقیقات رهبران جهان

جون کارلوس وارلا، رئیس جمهور پاناما از جمله رهبرانی است که تحقیقات کاملی را درباره این موضوع تعهد کرده است.

این مقام ارشد پاناما می گوید "ما متحد همه کشورها در مبارزه برای شفافیت سیستم مالی نه تنها در این کشور بلکه با همه کشورها در جهان استیم. ما از هر نشریه و هر تحقیقی که باعث حفاظت سیستم مالی پاناما و جهان شود، استقبال می کنیم."

در عین زمان رهبران فرانسه، آلمان، اسپانیا و سایر کشورها همچنان راه اندازی تحقیقات را اعلام کردند تا اطمیان حاصل شود که خزانه کشورهای شان به خاطر معاملات پول جعلی آسیب پذیر نگردد.

فرانسوا هولاند، رئیس جمهور فرانسه فاش شدن این اسناد را یک خبر خوب عنوان کرده گفت که این کار به حکومت ها کمک می کند تا پول هایی را که افراد برای فرار از پرداخت مالیه پنهان کرده اند، دریافت کنند.

آقای هولاند می گوید کسانی که این اسناد را فاش کرده اند، کار موثری را برای جامعه جهانی انجام داده اند، آنان خطر را با این کار شان قبول کرده اند و باید از آنان محافظت شود."

در حالیکه 11.5 میلیون سند از دارالوکالت موساک فونسکای پاناما، دخیل بودن هزاران فرد متنفذ را در داشتن حساب بانکی و شرکت های خارجی نشان می دهد، در بین این اسناد فاش شده ده ها معامله توسط افراد و یا شرکت های وابسته به پوتین از سال 1977 تا پایان سال 2015 نیز دیده می شود.

افراد وابسته به ولادیمر پوتین، رئیس جمهور روسیه در افشای اسناد مالیات گریزی شامل اند.
افراد وابسته به ولادیمر پوتین، رئیس جمهور روسیه در افشای اسناد مالیات گریزی شامل اند.

در عین حال پارلمان اوکراین نیز خواهان تحقیقات در مورد شرکت روشن شد که پیترو پورشینکو، رئیس جمهور آن کشور در سال 2014 در اوج جنگ ها در اوکراین در جزایر ویرجن، ایجاد کرده بود.

در همین حال، خبرنگارانی که این موضوع را تحقیق کرده اند می گویند که این اسناد افشا شده، نشان می دهد که چگونه دارالوکالت موساک فونسکای پاناما، مشتریان را در داشتن حساب های بانکی، فرار از تحریم ها و پرداخت مالیات کمک کرده است.

ول فتزگیبون، یکی از خبرنگاران تحقیقاتی این اسناد به صدای امریکا می گوید که عواقب معاملات غیر قانونی پول نه تنها منجر به درآمد مالیاتی می شود بلکه می تواند برای شماری کشنده نیز ثبات شود.

این خبرنگار تحقیقی علاوه می کند "زمانی که در ابتدا نظری به این اسناد انداختیم، ما با نام شرکتی مواجه شدیم که از سوی وزارت مالیه ایالات متحده به خاطر تامین نفت و مواد سوختی به حکومت سوریه متهم است، و طوری که ما همه می دانیم، سوریه در استفاده از بم های بیرلی نفتی در جنگ طی چند سال گذشته متهم است."

فتزگیبون علاوه می کند که اسناد افشا شده، درخواست ها افراد و شرکت های خاصی را نشان می دهد که دارالوکالت موساک فونسکا به هدف پرداخت مالیات کمتر، شرکت های خارجی را برای آنان ایجاد کرده است اما هر گونه معاملات غیر قانونی را رد می کند و اسناد افشا شده را ناقص عنوان می کند.

گزراش صدای امریکا

ترجمه: رویا زمانی

XS
SM
MD
LG