لینک های دسترسی

Breaking News

روان والدین به خُلق اطفال ربط دارد - پژوهش


والدینی که در خردسالی صدمات یا فشارهای شدید روانی (Trauma) را تجربه می‌کنند، به احتمال زیاد فرزندان مبتلا به مشکلات خلقی و مزاجی خواهند داشت.

بر بنیاد تحقیقات جدید، جنگ و جدال میان زوج ها، طلاق، بیماری های روانی، اعتیاد به مخدرات، بدرفتاری جنسی، فزیکی و روحی، عواملی است که می تواند روان اطفال شانرا صدمۀ جدی بزند و منجر به مشکلات خلقی و مزاجی آنان شود.

دانشمندان گفته اند که این صدمات سبب "فشار زهرآگین عصبی" یا شکست و ریخت در بدن انسان و در نهایت بروز مشکلات فزیکی و خلقی می شود که می تواند از یک نسل به نسل دیگر انتقال کند. هرچند انگیزۀ دقیق و چگونگی ابتلای نسل های بعدی به مشکلات خلقی به درستی شناسایی نشده است.

در این پژوهش که در ژورنال طب اطفال نشر شده است، دانشمندان اطلاعات و معلومات شخصی والدین بیش از ۲۵۰۰ کودک را بررسی کردند که اکثر آنان به سطوح مختلف مشکلات روحی و مزاجی داشتند.

کودکانی که والدین شان در خردسالی صدمات و فشارهای متعدد و شدید روانی را تجربه کرده بودند، نظر به تکرر و تعدد صدمات از ۵۰ درصد گرفته تا چهار مرتبه بیشتر از دیگران به مشکلات روحی یا روانی مبتلا بودند.

داکتر ادم شیکیدنز، پژوهشگر در پوهنتون کالیفورنیا، که این تحقیق را رهبری می کند به خبرگزاری رویترز گفته است که انسان ها همه تاریخچۀ خود را با خویش حمل می‌کنند و به گفتۀ وی از میان برداشتن ناهنجاری ها و صدمات روانی در زمان کودکی می تواند متضمن سلامتی نسل ها شود.

این پژوهش نشان داده است که صدمات روانی مادران بیشتر از پدران بر سلامت روانی فرزندان شان اثر گذار بوده است.

داکتران به والدینی که چنین صدمات را در خردسالی تجربه کرده اند سفارش می‌کنند تا در مورد آن به داکتران خود و فرزندان شان معلومات بدهند تا باشد که در صورت بروز مشکلات روحی و مزاجی کودکان آنان اقدامات فوری و به موقع اتخاذ شود.

XS
SM
MD
LG