لینک های دسترسی

Breaking News

پنتاگون: در مورد جنگ افغانستان عمداً معلومات گمراه کننده ارایه نشده است


وزارت دفاع ایالات متحده این موضوع را رد می‌کند که گویا عمداً در مورد جنگ ۱۸ ساله افغانستان به مردم معلومات گمراه کننده ارایه کرده است.

روزنامه واشنگتن پست دیروز اسنادی دولتی را نشر کرده است که به گزارش این روزنامه، مقامات بلند پایۀ امریکایی در مورد جنگ ۱۸ ساله در افغانستان مردم را با بیانات بیش از حد خوشبینانه، گمراه کرده اند.

بر اساس این اسناد، این مقامات بلند پایه می‌دانستند که بیانات آنان نادرست بوده و مدارک را در مورد این که جنگ افغانستان غیرقابل برد بود، پنهان کرده اند.

دگروال تامس کمبل،‌ سخنگوی وزارت دفاع ایالات متحده به صدای امریکا گفت که این وزارت هیچ زمانی قصد نداشته که کانگرس یا مردم را گمراه کند.

آقای کمبل گفت: "مقام‌های وزارت دفاع همواره در مورد پیشرفت‌ها و چالش‌های مرتبط با تلاش‌ها ما در افغانستان معلومات داده و گزارش‌های منظم را به کانگرس فراهم کرده و در آن چالش‌ها را برجسته کرده است."

اسناد نشر شده مبتنی بر بیش از ۴۰۰ مصاحبه با نظامیان بلند رتبه و مقامات بلند پایه حکومت بوده است. مقامات در این مصاحبه ها در مورد این که چه اشتباهی در افغانستان رخ داد و چگونه ایالات متحده در منجلاب جنگ تقریباً ۲۰ ساله افتاد، انتقاد کرده اند.

بر اساس اسناد نشر شد،‌ داگلز لوت، دگرجنرال اردوی امریکا که در اداره رییس جمهور بوش و اوباما منحیث مشاور جنگ افغانستان ایفای وظیفه کرده است در سال ۲۰۱۵ گفته بود "ما تصویر روشنی از آنچه انجام می‌دادیم نداشیم."

واشنگتن پوست گزارش داده است که مصاحبه ها با اظهارات علنی مقامات در مغایرت قرار دارد؛ اظهاراتی که از پیشرفت ایالات متحده در افغانستان اطمینان می‌داد.

جنگ افغانستان در حدود ۱۵۰ هزار کشته بر جاگذاشته که شامل غیرنظامیان، شورشیان و نظامیان افغان و خارجی می‌شود. در این جنگ تنها بیش از ۲۴۰۰ نظامی امریکایی کشته شده و واشنگتن در حدود یک تریلیون دالر را در آن هزینه کرده است.

XS
SM
MD
LG