لینک های دسترسی

Breaking News

میشل بچلیت : مردم در عربستان سعودی به ناحق زندانی می شوند


میشل بچلیت، کمیشنر حقوق بشر سازمان ملل متحد از حکومت شاهی عربستان سعودی خواست که به آزادی بیان احترام بگذارد.

خانم بچلیت روز جمعه ۲۶ فبروری ( هشتم حوت) گفت که مردم در این کشور "به ناحق" به زندان افگنده می شوند.

وی گفت این کشور باید از آزادی بیان و حق اعتراض مسالمت آمیز حمایت کند.

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز، میشل بچلیت در نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل در ژینو گفت: "من از مقامات (عربستان سعودی) می خواهم تا برای حمایت از حقوق آزادی بیان، اجتماعات مسالمت آمیز و اجتماعات مردم، چارچوب قانونی ایجاد کند."

برخی از گروه های مدافع حقوق بشر از دولت عربستان سعودی به دلیل محدود کردن آزادی بیان و سلب تعدادی از حقوق شهروندی زنان انتقاد کرده اند.

دولت سعودی طی سال‌های اخیر تعدادی از فعالان جامعه مدنی را به اتهام ابراز نظر علیه دولت سعودی بازداشت کرده است.

در همین حال جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده روز پنجشنبه ۲۵ فبروری (هفتم حوت) در تماسی تلیفونی با سلمان بن عبدالعزیز آل سعود پادشاه عربستان سعودی صحبت کرد.

قصر سفید در بیانیه‌ای گفته است که دو طرف در بارهٔ امنیت منطقه‌، از جمله تلاش های دپلوماتیک مجدد به رهبری سازمان ملل متحد و ایالات متحده برای پایان دادن به جنگ در یمن و تعهد ایالات متحده برای کمک به عربستان سعودی در دفاع از خاک خود در برابر گروه‌های تحت حمایت ایران، صحبت کردند.

در بیانیه آمده است که آقای بایدن آزادی اخیر چند فعال سعودی امریکایی و خانم لجین الهذلول از زندان را اقدامات مثبت خوانده و بر اهمیت موضع امریکا در مورد حقوق بشر جهانی و حاکمیت قانون تاکید کرده است.

این گفت‌وگو در حالی انجام شد که دولت امریکا قرار است گزارش‌ نهادهای استخباراتی در مورد قتل جمال خاشقجی را در دسترس مردم قرار دهد.

به گزارش رسانه‌های امریکایی در این گزارش گفته شده است که ولیعهد سعودی عملیات کشتن آن روزنامه‌نگار منتقد ریاض را تایید کرده بود.

اما در بیانیه قصر سفید در باره اینکه آیا آقای بایدن در مورد قتل جمال خاشقجی با شاه عربستان صحبت کرده یا خیر چیزی ذکر نشده است.

جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار و منتقد ولیعهد عربستان سعودی که برای روزنامه واشنگتن پست نیز مقاله می‌نوشت، به تاریخ دوم اکتوبر ۲۰۱۸ پس از ورود به قونسلگری عربستان سعودی در شهر استانبول ترکیه، ناپدید شد.

ریاض، در آغاز این ادعا را رد کرد، اما در پی فشارهای بین المللی تایید کرد که این روزنامه‌نگار سهواً در قونسلگری آن کشور در استانبول کشته شده است.

XS
SM
MD
LG