لینک های دسترسی

Breaking News

کاوشگر امریکایی موفقانه به سطح مریخ نشست کرد


کاوشگر "استقامت" یا Perseverance Probe ادارهٔ تحقیقات فضایی ایالات متحده (ناسا) روز پنجشنبه ۱۸ فبروری (۳۰ دلو) با موفقیت به سطح کره مریخ نشست.

هدف اصلی ماموریت استقامت در مریخ، پژوهش‌های علمی و فضایی، از جمله کشف نشانه‌های زندگی در گذشته‌های دور این سیاره است.

این کاوشگر به بررسی خاک، سنگ‌ها، شرایط آب و هوا و جزییات دیگری می‌پردازد که نقش مهمی در برنامه‌های آینده سازمان هوانوردی و فضایی امریکا یا ناسا برای اعزام فضانوردان به مریخ خواهد داشت.

ناسا تا اکنون نه بار تلاش کرده است که کاوشگران اش به روی مریخ نشست کند و هشت بار موفق شده است.

دقایقی پس از نشست، کاوشگر استقامت یک تصویر سیاه و سفید را از سطح مریخ به زمین فرستاد که باعث شادمانی کارمند این ماموریت شد.

جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده ناوقت پنجشنبه در یک تویت این پیروزی رامبارکباد گفت: "امروز بار دیگر ثابت شدکه با قدرت علم و نبوغ امریکایی، هیچ چیز فراتر از حد امکان نیست."

کاوشگر استقامت با درون هلیکوپتر مانند خود در ماه جولای سال گذشته به سمت مریخ پرتاب شد و تقریباً حدود ۴۷۰ میلیون کیلومتر را طی کرده است، و با توجه به این فاصله، نزدیک به یازده و نیم دقیقه طول می‌کشد تا پیام‌ها از کاوشگر به زمین منتقل شود.

این کاوشگر که مانند چهار کاوشگر قبلی شش ارابه دارد در منطقهٔ بنام جزیرو کراتر (Jezero Crater ) جایی که تصور می شود بستر جهیلی در گذشته بوده و منبع احتمالی برای بقایای زندگی در این سیاره است، نشست کرد.

استقامت نمونه هایی از سطح سیاره سرخ را گرفته و در ۴۳ تیوب که با آن مجهز است، ذخیره می کند. ناسا قصد دارد مأموریت دیگری را در اوایل دههٔ ۲۰۳۰ برای انتقال این تیوب ها به زمین آغاز کند.

پیش از جمع آوری نمونه ها، ناسا هفته های بعدی را صرف اطمینان از کارکرد سیستم های این کاوشگر خواهد کرد.

ناسا در حال حاضر سرگرم‌ بررسی طرح‌های پژوهشی بیشتری است تا با همکاری سازمان فضایی اروپا، ماموریت‌های دیگری نیز در سطح مریخ انجام دهد و نمونه‌های جمع‌آوری شده را برای مطالعه به زمین بیاورد.

ماموریت مریخ ۲۰۲۰ بخشی از پروژه اکتشافی گسترده ناسا در فضا است که "آرتمیس" نامیده می‌شود.

این‌ پروژه شامل مراحل مختلفی، از جمله اعزام فضانوردان به ماه در سال ۲۰۲۴، و حضور پایدار در این کره است که زمینه‌ساز اعزام فضانوردان به مریخ خواهد بود.

XS
SM
MD
LG