لینک های دسترسی

Breaking News

زنان معترض: مردان جایگزین زنان در ادارات ملکی افغانستان شده اند


برخی از زنان در یک حرکت اعتراضی در کابل از ادامۀ بی‌سرنوشتی کارمندان زن خدمات ملکی در سراسر افغانستان ابراز نگرانی کرده و می‌گویند که طالبان، مردان را جایگزین آنان کرده اند.

طالبان از زمانیکه بر افغانستان دوباره مسلط شده اند، کارمندان زن را، به استثنای برخی ادارات معدود، از رفتن به دفاتر دولتی منع کرده اند و این گروه در حدود ده ماه گذشته، همواره محدودیت‌های جدیدی را بر زنان وضع کرده اند.

اعضای "اجماع زنان کارکن خدمات ملکی افغانستان" روز پنجشنبه نهم جون (۱۹ جوزا) در پارک شهرنو کابل جمع شده و با شعارهای "ما حق خود را می‌خواهیم – کار حق ما است" خواستار دست‌رسی زنان به کار شده اند.

این زنان معترض در بیانیه‌‌ای گفته اند: "کارمندان زن که بست‌های تنقیص‌شده و یا با وجود موجودیت بست، مردان جایگزین آنان شده اند، علاوه بر اینکه به کار خواسته نمی‌شوند، هیچ امیدی برای پرداخت معاشات شان نیز وجود ندارد."

اجماع زنان کارکن خدمات ملکی افغانستان افزوده که با خانه‌نشین شدن کارمند زن و عدم پرداخت حقوق این کارمندان دولتی، سیستم اقتصادی بسیاری خانواده‌های آنان مختل شده است.

این زنان معترض همچنان از جامعۀ جهانی خواسته اند که نگذارد تا زنان افغان بیشتر از این، از حقوق اساسی شان محروم بمانند و کارمندان زن خدمات ملکی در بی‌سرنوشتی به سر ببرند.

در بیانیه آمده است: "ما می‌خواهیم رژیم حاکم به وضعیت ما به عنوان نیروی کار افغانستان توجه کرده و ما را بیشتر از این متضرر نسازد. از آنجاییکه زنان بدون در نظرداشت مدارک تحصیلی و رشته‌های تخصصی‌شان از ادارات یکی پی دیگر حذف می‌شوند، ما نگران آیندۀ شغلی همه زنان بوده و خواستار توجه به این وضعیت استیم."

این نهاد پیش از این نیز گردهمایی را در پیوند به خانه‌نشین شدن هزاران کارمند زن پس از تسلط طالبان بر این کشور برگزار کرده بود، اما تا کنون مقام‌های طالبان به این خواست‌های آنان پاسخ مثبت نداده اند.

این در حالی است که اخیراً نمایندۀ ویژه اتحادیۀ اروپا و نمایندۀ ویژه ایالات متحدۀ امریکا برای افغانستان گفتند که دختران افغان باید به مکتب برگردند و زنان در این کشور به کار خود ادامه دهند.

توماس نیکلاسن به تاریخ اول جون (۱۱ جوزا) در تویتر نگاشت: "زنان و دختران باید بتوانند به مکتب بروند، کار کنند و در زندگی عمومی مشارکت کامل داشته باشند. ما از ابتکارات جامعه جهانی برای رسیدگی به مشکلات اقتصادی افغانستان قدردانی کرده و بر اهمیت ثبات منطقه‌ای و ادامه گفتگو تاکید کردیم."

همزمان با این، تامس وست، نمایندۀ ویژه ایالات متحده در امور افغانستان نیز خواستار رفع محدودیت‌های وضع شده بر زنان و دختران افغان از سوی طالبان شده و افزود که دختران باید به مکتب بازگردند و زنان باید آزادانه حرکت کرده و بدون محدودیت کار کنند.

XS
SM
MD
LG