لینک های دسترسی

Breaking News

نهادهای جهانی حقوق بشر به ملل متحد: به بحران حقوق زنان افغان رسیدگی شود


ایتلافی متشکل از ۲۵ نهاد جهانی حقوق بشر با ارسال نامۀ سرگشاده به شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد، خواستار رسیدگی به بحران حقوق‌ زنان افغانستان شدند.

این ایتلاف گفته است که زنان و دختران در افغانستان با بحران حقوق بشر و تبعیض روبرو بوده و از حقوق اساسی تحصیل، کار، مشارکت عمومی و صحت محروم شده اند.

به گفتهٔ این نهادها، طالبان همچنان محدودیت‌های شدیدی را بر حقوق بشری زنان افغان از جمله حق آزادی بیان، تجمعات و سیر سفر اعمال کرده است. آنان گفته اند که بدترین بحران حقوق زنان در جهان نیازمند پاسخی فوری و متناسب از سوی شورای حقوق بشر سازمان ملل است.

در این نامه خطاب به شورای حقوق بشر ملل متحد آمده است: "ما سازمان‌های جامعه مدنی امضاکننده از شما می‌خواهیم که در پنجاهمین نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در مورد بحران حقوق زنان در افغانستان، خواستار و حامی یک بحث فوری شوید. ما همچنین از شما می‌خواهیم که از قطعنامه‌ای برای پاسخ به این بحران حمایت کنید."

عفو بین‌الملل، مرکز جهانی عدالت، دیدبان حقوق بشر، مرکز جهانی مسوولیت حفاظت، شبکۀ جهانی زنان صلح‌ساز، کمیسیون بین‌المللی حقوق‌دانان، فدراسیون بین‌المللی حقوق بشر، خدمات بین‌المللی حقوق بشر، لیگ بین‌المللی زنان برای صلح و آزادی، مجمع آسیایی حقوق بشر و توسعه و برخی نهادهای دیگر از جمله امضاکنندگان این نامه استند.

به باور این نهادها، محکومیت صریح در به رسمیت شناختن، حمایت و تحقق حقوق زنان و دختران در افغانستان، می‌تواند در اولویت اهداف یک بحث فوری باشد.

همچنان آنان خواسته اند که در این بحث فوری از زنان و دختران در داخل و بیرون از افغانستان، از جمله زنان مدافع حقوق بشر که به حمایت از برابری و عدم تبعیض با وجود تهدیدها و خطرات ادامه می‌دهند، ابراز همبستگی و حمایت صورت گیرد.

در نامه آمده است که شورای حقوق بشر ملل متحد برای زنان مدافع حقوق بشر در بیرون از افغانستان، همراه با دیگر بازیگران مستقل جامعه مدنی بستر و فرصتی را ایجاد کند تا تجربیات، تخصص، توصیه‌ها و خواست‌های خود را به اشتراک بگذارند.

در نامه آمده است که باید برای گزارشگر ویژۀ ملل متحد در امور وضعیت حقوق بشر در افغانستان فرصت داده شود تا به شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در مورد یافته‌های سفیر اخیر خود، به ویژه در مورد تبعیض علیه زنان و دختران به افغانستان توضیحات و سفارش دهد.

ریچارد بنیت، گزارشگر ویژۀ ملل متحد برای افغانستان از تاریخ ۱۵ تا ۲۶ می سرگرم دیدار از افغانستان بود و افزون بر مقام‌های طالبان با گروه‌ها و اقشار مختلف در افغانستان دیدار کرد.

این در حالی است که گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد گفته است که زنان افغان نه تنها با تبعیض مواجه اند، بلکه تلاش صورت می‌گیرد تا آنان در جامعه کاملاً منزوی شوند و حضور‌شان در زندگی عامه نامریی شود.

ریچارد بنیت در مصاحبه‌ای اختصاصی با صدای امریکا گفت که افغانستان نه تنها با بحران حقوق بشری مواجه است، بلکه این کشور با بحران حکومتداری نیز دست و گریبان است.

از سویی هم، ایتلاف نهادهای جهانی مدافع حقوق بشر در نامۀ شان تاکید کرده است که به رسمیت شناختن و حمایت از برابری جنسیتی هم یک تعهد حقوق بشری است و هم برای دستیابی به صلح، عدالت و توسعه پایدار در افغانستان ضروری است، در حالی که نقض شدید و سیستماتیک حقوق زنان پاسخی فوری و متناسب را می‌طلبد.

این نهادها انتقاد کرده اند که جلسه شورای حقوق بشر ملل متحد در ماه جون اگر به طور سنتی بر موضوعات مربوط به جنسیت متمرکز باشد، بدون توجه و اقدام اختصاصی در مورد حقوق زنان و دختران در افغانستان تصویب شود، غیر قابل قبول است.

XS
SM
MD
LG