لینک های دسترسی

Breaking News

فایزر : دوز تقویتی واکسین کووید۱۹ شما را در مقابل اومیکرون محافظت می‌کند


شرکت فایزر روز چهارشنبه هشتم دسمبر (۱۷ قوس‌ ) اعلام کرد که دوز تقویتی واکسین این شرکت ممکن است در مقابل گونه جدید اومیکرون به اندازه کافی معافیت ایجاد کند.

شرکت دواسازی فایزر و شریک آن، بیوان‌تک اعلام کردند اگر چه ممکن است دو دوز اول واکسین آنها به اندازه کافی در مقابل گونه اومیکرون معافیت ایجاد نکرده باشد، ولی آزمایش‌های کلینیکی آنان نشان داده که تزریق یک دوز تقویتی، سطح انتی بادی را برای مبارزه علیه گونه اومیکرون در یک فرد تا ۲۵ درصد افزایش داده است.

نمونه‌های خون که یک ماه پس از تزریق دوز تقویتی از افراد گرفته شده، نشان داده‌ است که سطوح انتی بادی خنثی‌کننده گونه اومیکرون مشابه مقادیری است که دو دوز واکسین اولیه در مقابل گونه‌های پیشین ویروس ایجاد کرده بود.

جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده یافته های شرکت فایزر را "بسیار دلگرم کننده" خواند، اما هشدار داد که "این گزارش لابراتواری است. مطالعات بیشتری در حال انجام است ".

دانشمندان هنوز نمی‌دانند گونه اومیکرون تا چه حد می‌تواند خطرناک باشد. در حال حاضر گونه بسیار ساری آندلتا است که مسوول بیشتر موارد بیماری کووید-۱۹ و مرگ و میر ناشی از آن در امریکا و سایر کشورها است.

اما گونه اومیکرون که در اواخر ماه گذشته، اولین بار در افریقای جنوبی شناسایی شد، به طور غیر عادی دارای تعداد زیادی جهش است و دانشمندان در تلاش اند هر چه زودتر سرعت شیوع و اینکه آیا بیماری ناشی از آن خفیف‌تر یا شدیدتر از گونه‌های قبلی است، را دریابند.

افزون برآن هنوز معلوم نیست که نوع اومیکرون تا چه حد می‌تواند در مقابل واکسین‌های گذشته مقاومت داشته باشد.

یافته‌های جدید فایزر که در یک بیانیه مطبوعاتی اعلام شد، مقدماتی هستند و هنوز مورد بررسی علمی قرار نگرفته‌اند. اما فایزر و بیو ان تک اولین سازندگان واکسین کرونا هستند که دوز تقویتی را مورد بررسی قرار داده‌اند تا ببینند آیا در ایجاد معافیت فرق بزرگی ایجاد می‌کند یا نه.

فایزر و بیو ان تک در حال حاضر بر روی تولید یک واکسین ویژه برای مقابله با گونه اومیکرون نیز کار می کنند.

شرکت های مودرنا و جانسن ایند جانسن نیز گفته اند که در حال آزمایش واکسین هایشان استند تا موثریت آنرا در مقابل نوع اومیکرون دریابند.

XS
SM
MD
LG