لینک های دسترسی

Breaking News

استفادهٔ مبتکرانه از زبالهٔ پلاستیک در افریقای جنوبی


در حالیکه سازمان همکاری اقتصادی و توسعه گفته است که با وجود تلاش‌های جهانی برای کاهش زبالهٔ پلاستیک، منطقۀ صحرای افریقا تا سال ۲۰۶۰، شاهد افزایش زبالهٔ پلاستیک تا شش برابر خواهد بود، یک شهروند افریقا با اشتغال‌زایی و مبدل ساختن زباله‌های پلاستیک به موبل و محل بازی اطفال، تلاش می‌کند تغییراتی در این وضعیت بیاورد.

هادسن دیفوفا، بنیانگذار شرکت"ساختار پولی پلاستیک" است و این شرکت با استفادهٔ مجدد از زباله‌های پلاستیکی، میز غذاخوری و چوکی می‌سازد. دیفوفا این تجارت را در منزلش در شهرک کتلین هاگ در افریقای جنوبی بعد از آن آغاز کرد که شغل‌اش را در زمان شیوع کروناویروس از دست داد.

او می‌گوید: "استفاده مجدد برای حفاظت از محیط زیست، کار محفوظی است چرا که حیوانات بر اثر پلاستیک جان نمی بازند، بندها آلوده نمی‌شوند و فکر می‌کنم که این راه حفاظت از جامعۀ ماست".

دیفوفا که ۲۴ سال عمر دارد اکنون، به گونۀ روزمره تقاضاهایی از شرکت‌های تولید موبل و میدان بازی اطفال دریافت می‌کند. افریقای جنوبی از نظر بازیابی پلاستیک در صدر کشورهای جهان قرار دارد.

ساختار پولی پلاستیک از پلاستیک‌هایی که برای ساختن مواد دیگر مناسب نیست، برای بسته بندی استفاده می‌کند.

چارلز مولر، رییس تولیدات پلاستیک تفلکس است. او می‌گوید: "زمانیکه شما بیدار می‌شوید، قبل از آنکه به دفترتان برسید، بیش از ۱۰۰ بار با پلاستیک در تماس می‌شوید، از روشن کردن چراغ گرفته تا تیوب کریم دندان...مشکلی که ما با پلاستیک داریم این است که قابل رویت است و باعث آلودگی می‌شود."

مشوق‌های اقتصادی برای استفاده مجدد از پلاستیک، باعث افزایش جمع آوری زبالۀ پلاستیک شده است. مردم زبالهٔ پلاستیک را جمع کرده و به شرکت‌های بازیابی پلاستیک به فروش می‌رسانند که برای آنان منبع درآمد است. با اینحال تمام مردم به ساحات صنعتی دسترسی ندارند تا این زباله‌ها را به فروش برسانند.

لویناندا هالتشویو، کارگر شرکت بازیابی زباله می گوید: "چون افریقای جنوبی یک کشوریست که زباله به آن می‌رسد، پلاستیک در هرجا برای جمع آوری ما وجود دارد، اما یک ساختار مناسب برای مبارزه به عدم بازگشت پلاستیک به محیط زیست وجود ندارد".

در جهان، سالانه ۴۶۰ میلیون متریک تن پلاستیک مصرف می‌شود که نیمی آن برای بسته بندی به مصرف می‌رسد. انتظار می‌رود که این حجم پلاستیک تا سال ۲۰۶۰ تا سه برابر در صحرای افریقا افزایش یابد.

حتا با کاهش استفاده از پلاستیک، هنوز هم مواد زیادی برای استفاده مجدد برای مبتکران مانند دیفوفا وجود دارد تا آن را به چیز تازه‌ای مبدل کنند.

XS
SM
MD
LG