لینک های دسترسی

Breaking News

افزایش زبالۀ پلاستیک؛ پیامد دیگر همه‌گیری کروناویروس


افزون بر تلفات غم‌انگیز انسانی و آسیب‌های بزرگ اقتصادی، همه‌گیری کروناویروس سبب افزایش زبالۀ پلاستیک در جهان شده است.

اقدامات پیشگیرانه و نیز تلاش‌ها برای رسیدگی به بیماران کووید۱۹، حجم زبالۀ پلاستیک، از دستکش‌های پلاستیکی گرفته تا خریطه‌های خالی سیروم، بوتل‌های خالی مواد ضدعفونی کنندۀ دست و دیگر محلو‌ل‌های پاک کننده، را در سرتاسر کشورهای جهان افزایش بخشیده است.

همزمان با این، انسداد شهرها و در دسترس نبودن امکانات بازیافت، سبب شده است که زبالۀ پلاستیک یکبار مصرف در اکثر کشورهای جهان انبار شده و سبب آلودگی شدید محیط زیست شود.

صنعت بازیافت زباله که در سال‌های اخیر به خاطر عوامل مختلف درگیر بحران بود، اکنون با گسترش دامنۀ شیوع کروناویروس، بیشتر از پیش بحرانی شده است.

تام زاکی، موسس و مدیر عامل شرکت بازیافت تراسایکل می‌گوید که بسیاری از مراکز بازیافت، به خاطر نگرانی از سلامتی کارکنان شان تعطیل اند.

آقای زاکی می‌گوید که صنعت بازیافت با وضعیت وخیم‌تری مواجه است و به گفتۀ وی "جهان با بحران زبالۀ بزرگتری مواجه می‌شود".

اما همه‌گیری کروناویروس از سوی دیگر سود سرشاری را نصیب محیط زیست نیز کرده است.

با بسته شدن کارخانه‌ها و صنایع سنگین، قرنطین‌ شدن‌ شهرها و کشورها که منجر به تردد بی نهایت اندک وسایط نقلیه شده است، تولید گازهای گلخانه‌ای کم و کیفیت هوا در اکثر شهرهای جهان بهبود یافته است.

ادارۀ تحقیقات فضایی ایالات متحده (ناسا) گفته است که آلودگی هوا در سواحل شرقی ایالات متحده در مقایسه با سال گذشته ۳۰درصد کاهش یافته است.

ناسا همچنین از کاهش آلودگی هوا در سایر بخش‌های جهان، به ویژه در کشورهایی که به خاطر شیوع ویروس کرونا در تعطیلی کامل به‌سر می‌برند، نیز خبر داده است.

XS
SM
MD
LG