لینک های دسترسی

Breaking News

همکاری علمای دین، دلیل موفقیت کمپاین پولیو در غرب افغانستان


پولیو تداوی ندارد و تنها با دوقطره واکسین می توانید جلو مصاب شدن طفل تانرا به فلج دایمی بگیرید.
پولیو تداوی ندارد و تنها با دوقطره واکسین می توانید جلو مصاب شدن طفل تانرا به فلج دایمی بگیرید.

مقام‌های صحی در حوزه غرب، از تطبیق مؤفقانه کمپاین پولیو در سه ولایت هرات، غور و بادغیس خبر می‌دهند.

مسئولین معافیت کتلوی در حوزۀ غرب افغانستان گفته اند که در جریان کمپاین سه روزه که از سه شنبه ۲۶ تا پنجشنبه ۲۹ دلو در ولسوالی‌های شیندند هرات، تیوره غور و مقر بادغیس ادامه داشت، توانسته اند نزدیک به ۱۴۰ هزار طفل زیر پنج سال را واکسین پولیو کنند.

داکتر کریم امین مدیر اداری معافیت کتلوی در هرات می‌گوید ۱۷۵ هزار دوز واکسین پولیو را در این سه ولسوالی بر اطفال تطبیق کرده اند که می‌تواند به متوقف ساختن گردش ویروس پولیو کمک کند.

داکتر امین همچنان؛ همکاری مردم محل را ثمرۀ برگزاری مؤفقانه این کمپاین سه روزه عنوان می‌کند.

آقای امین به رادیوآشنا گفت"در ولسوالی شیندند یک صد و ده هزار دوز واکسین، در ولایت غور ۳۲ هزار و در بادغیس هم تقریباً ۳۳ هزار دوز واکسین خوراکی یا OPV را روان کردیم و نظر به اینکه مردم و موی سفیدان همکاری همه جانبه با ما داشتند، توانستیم مؤفقانه کمپاین خود را پیش ببریم، یعنی به شما اطمینان می‌دهم که آنجا صد فیصد کمپاین تطبیق شده و احتمالاً در آینده در آن منطقه کدام گردش ویروس وحشی پولیو وجود نخواهد داشت".

داکتر آصف کبیر رئیس صحت عامۀ ولایت هرات نیز می‌گوید به دلیل مسئولیت پذیری علما و بزرگان قومی در اطلاع‌ رسانی در این دوره از واکسیناسیون پولیو، شمار خانواده هاییکه در گذشته واکسین فلج اطفال را رد می‌کردند، کاهش یافته است.

داکتر کبیر می‌گوید که تنها در منطقۀ "کلاته نظر" ولسوالی شیندند هرات، کمپاین را با یک روز تأخیر شروع کرده اند که دلیل آن مشکلات ترانسپورتی بوده است.

آقای کبیر تاکید کرد که کمپاین واکسین پولیو در آن منطقۀ ولسوالی شیندند روز جمعه نیز ادامه خواهد داشت.

نقش و مسوولیت پذیری علما

عالمان دین نیز از گسترش همکاری هایشان با وزارت صحت عامه افغانستان در تطبیق برنامه‌های صحی سخن می‌زنند.

مولوی سید احمد حسینی مدیر اطلاعات و ارتباطات ریاست حج و اوقاف ولایت هرات به رادیو آشنا صدای امریکا گفت که آنان با استفاده از نفوذشان در مناطق ناامن توانسته اند به شماری از مخالفین مسلح دولت این موضوع را بفهمانند که دو قطره واکسین می‌تواند به معافیت اطفال شان در برابر بیماری پولیو بیافزاید.

این در حالیست که مسئولان معافیت کتلوی از برگزاری یک دور واکسیناسیون زرقی پولیو در مناطق ناآرام حوزه غرب در آیندۀ نزدیک خبر می‌دهند.

این کمپاین سه روزه در ولایات هلمند، قندهار و ننگرهار برای چهارمین روز نیز ادامه خواهد یافت که مقامات از مردم محل، بزرگان و علمای دین خواسته اند در راستای آگهی دهی و همکاری در تطبیق واکسین مقامات صحت عامه را کمک کنند.

کودکان زیرسن پنج سال تان را واکسین کنید تا از فلج دایمی در امان بمانند.

XS
SM
MD
LG