لینک های دسترسی

Breaking News

در کمپاین پولیو در فاریاب بیش از ۳۵۰ هزار طفل واکسین می شود


تنها با دو قطره واکسین می توانید حیات طفل های زیر سن پنج سال تان را از فلج دایمی نجات دهید.
تنها با دو قطره واکسین می توانید حیات طفل های زیر سن پنج سال تان را از فلج دایمی نجات دهید.

در نخستین کمپاین سرتاسری خزانی تطبیق واکسین پولیو که از روز دوشنبه ۸ سنبله برای چهار روز آغاز گردیده است، به گفتۀ مقامات صحت ولایت فاریاب، بیش از ۳ صد و ۵۲ هزار کودک زیر سن پنج سال توسط ۸۴۱ تیم دو نفرۀ صحی واکسین پولیو خواهند شد.

داکتر عصمت الله محمدی، آمر معافیت کتله یی ریاست صحت عامۀ فاریاب می گوید این کمپاین در شهر میمنه و ولسوالی های آن تا روز جمعه ادامه خواهد یافت که در میان ۳۵۰ هزار کودکُ بیش از ۳ صد و ۱۶ هزار کودک بین شش ماه تا پنج سال نیز شامل است که برعلاوۀ واکسین پولیو از کپسول های ویتامین A نیز مستفید خواهند شد.

آقای محمدی به رادیوآشنا گفت "اطفال کمتر از شش ماه چون از شیر مادر تغدیه می کنند، به گرفتن ویتامین ای نیاز ندارند و تنها واکسین پولیو خواهند گرفت."

رئیس معافیت کتله یی فاریاب علاوه کرد که کمپاین واکسین پولیو یک برنامۀ "کاملا بی طرف بوده، سیاسی و نظامی نیست. ما به آینده اطفال خدمت را میکنیم. گناه اطفال چیست؟ ما باید موضوعات سیاسی را کنار بمانیم."

پولیو بیماری مناطق ناامن

پولیو بیشتر یک بیماری شیوع یافته در مناطق جنگ زده و ناامن تلقی می گردد؛ چنانچه، در سال ۲۰۱۶ بیشترین واقعات پولیو در منطقۀ شیگل ولایت کنر که یک ساحۀ ناامن است تایید شده و بیشتر کودکانیکه در گذشته نیز به این بیماری مبتلا شده اند، بزرگ شده و ساکن مناطق ناامن بوده اند.

تازه ترین واقعات پولیو در ماه اگست ۲۰۱۶ در کابل و پکتیا تایید شد که به گفتۀ مقامات وزارت صحت، طفل ساکن در کابل برعلاوۀ پولیو به بیماری سوراخ قلب نیز مبتلا بوده که به باور آنان "ممکن همین دلیل باعث پایین ساختن معافیت طفل شده باشد."

اما وزارت صحت افغانستان بیشتر بااستفاده از بزرگان قوم و اعضای بانفوذ منطقه، تطبیق واکسین را در مناطق ناامن و جنگ زده تسهیل بخشیده اند.

داکتر محمدی می گوید "تاکنون با کمک بزرگان قوم در مناطق ناامن، تیم های صحی ما با کدام مشکلی رو به رو نشده اند و تلاش ما هم در این راستا ادامه خواهد داشت تا برنامۀ پولیو را از مسایل دولتی و سیاسی نظامی کاملاً به دور نگهداریم."

از جانب دیگر، سید انور سادات والی فاریاب بر تطبیق مؤفقانه این کمپاین از سوی واکسیناتوران تأکید می‌کند و از عالمان دین، بزرگان مردمی، زنان و حتا از طالبان می‌خواهد که برای نجات کودکان از شر این مرض، سهم فعال بگیرند و نگذارند اطفال از واکسین باز بمانند.

والی ولایت فاریاب حین انداختن قطرات واکسین در دهن اطفال
والی ولایت فاریاب حین انداختن قطرات واکسین در دهن اطفال

آقای سادات گفت "پولیو یکی از مرض‌های خطرناک، فلج کننده و حتی کشنده است. اگر در جهان یک نفر هم به این مرض مصاب باشد، مجبور پس در همان منطقه کمپاین واکسین شروع شود. این مرض دشمن بشریت و سعادت انسان هاست."

والی فاریاب تاکید کرد که برهر قیمتی که باشد، "این مرض را در کشور خود از بین می بریم تا بتوانیم در جهان ریشه‌کن گردد. این بسیار جای شرم است که در دو کشور اسلامی افغانستان و پاکستان هنوز پولیو باقی مانده است. متاسفانه که در افغانستان و پاکستان با اینکه دین ما حکم می‌کند نظافت جز ایمان است اما تاحال ما این مسأله درست رعایت نکردیم."

در مناطق دوردست، مردم بیشتر موضوعات را از طریق منابر و موعظه‌های علمای دینی می‌آموزند، از همین رو در کمپاین پولیو، به علمای دینی ولایت فاریاب نیز، نقش مهم داده شده است.

مولوی محمد اسماعیل جاهد عضو رهبری شورای علمای فاریاب می‌گوید، علما و اقشار مختلف جامعه برای ریشه‌کن سازی مرض پولیو یا فلج اطفال باید مبارزه جدی کنند.

آقای جاهد می گوید" تبلیغ و آگاهی دهی در بارۀ این مرض را از طریق منابر مساجد باز هم جدی می‌گیریم و مردم را آگاه می‌کنیم تا که از این مرض مهلک فرزندان شان را نجات دهند تا یک جامعه خالی از فساد و از مرض تباه کننده داشته باشیم."

نقش والدین به ویژه مادران

با این حال یک تعداد از خانواده‌هایی که اطفال شان را در شهر میمنه واکسین کرده اند، با خرسندی از تطبیق این واکسین، از دولت می‌خواهند که برای نابودی این مرض بیشتر تلاش کند.

چند تن از خانواده ها در زمینه به رادیوآشنا گفتند "من خانم خانه هستم ما از تمامی کارکنان صحی خوشحال هستیم که هر وقت برای واکسین نمودن اطفال ما به پشت خانه‌های ما می‌آیند. این واکسین اطفال ما را از امراض چون فلج اطفال و سرخکان برای همیش نجات می‌دهد. عاقبت این مرض خیلی خطرناک است به خصوص در سن ۵ تا ۶ سالگی اطفال را فلج دایمی می‌کند. پس برای دوری از این مرض باید دولت همچو کمپاین‌ها را تداوم بدهد."

یکتن از والدین اطفال ساکن در شهر میمنه می گوید "من هم یک خانم خانه هستم از شهر میمنه از زحمت‌کشی‌های تیم‌های صحی شفاخانه تشکری می‌کنیم که اطفال ما را با واکسین شان از مرض پولیو نجات می دهند."

کمپاین خزانی واکسین پولیو در حالی آغاز می‌گردد که از آغاز سال روان میلادی تا کنون هشت واقعۀ مثبت پولیو در نقاط مختلف افغانستان تایید شده است.

گزارش: احمد نصیر اوغلو، فاریاب

XS
SM
MD
LG