لینک های دسترسی

Breaking News

به خاطر ناامنی ها، تعداد بیشتر کودکان از واکسین محروم می گردند


تنها با دو قطره واکسین می توانید جان فرزندان تان را از فلج دایمی نجات دهید.
تنها با دو قطره واکسین می توانید جان فرزندان تان را از فلج دایمی نجات دهید.

برنامۀ تطبیق واکسین پولیو در سرتاسر افغانستان، روز دوشنبه ۲۶ میزان آغاز می گردد که برای پنج روز ادامه خواهد یافت.

مسوول برنامۀ محو واکسین پولیو در وزارت صحت عامۀ می گوید که در این کمپاین، تمام نقاط افغانستان تحت پوشش قرار خواهد گرفت اما در برخی از مناطق؛ مانند، تمام ولسوالی های فراه و کندز و برخی از ولسوالی ها و مناطق شمالی و شرقی افغانستان این برنامه به شکل کلی یا قسمی تطبیق نخواهد شد.

داکتر میوند احمدزی در مصاحبه با مکیه منیر خبرنگار رادیو آشنا گفت "به دلیل همین ناامنی ها "رقم کودکان که در هر کمپاین از واکسین باز می مانند، رو به افزایش است."

آقای احمدزی گفت که در صورت بهبود وضعیت و یا توقف درگیری ها، گروه های رضاکار و واکسین کنندۀ وزارت صحت عامۀ افغانستان، به کودکان زیر سن پنج سال واکسین قطره یی پولیو را تطبیق خواهند کرد.

please wait

No media source currently available

0:00 0:03:34 0:00

داکتر میوند افزود که در این کمپاین به خاطر جنگ های دوامدار در برخی ولسوالی ها و کنترول ساحات توسط طالبان، نزدیک به ۵۵۰ هزار کودک واجد شرایط از واکسین باز خواهند ماند.

جنگ های اخیر در ولایت کندز، باعث گردیده تعداد زیادی از خانواده ها مناطق بود و باش خود را ترک کرده به ولایات بلخ و تخار و حتی کابل بیجا گردند.

مسوول محو پولیو می گوید این کمپاین آن کودکان را تحت پوشش قرار خواهد داد و هم در آن مناطق که امکان رفتن و تطبیق واکسین پولیو وجود ندارد "گروه های سیار تطبیق واکسین در مناطق دخولی و خروجی ولسوالی ها موقعیت می گیرند و اطفال را که به آن ولسوالی ها می روند یا هم از آنجا بیرون می شوند، واکسین می کنند."

برخی مناطق ولایت ننگرهار، هلمند، فراه، کندهار، کندز، کنر و اکنون هم فاریاب و بغلان همواره به دلیل ناامنی ها از تطبیق واکسین پولیو باز مانده و اکثر واقعات که در سال روان هم ثبت شده از مناطق جنگ زدۀ بوده که برای مدت زمان مدیدی در آنجا واکسین پولیو تطبیق نشده است.

آقای میوند از تمام مردم افغانستان می خواهد تا به خاطر صحت و سلامتی فرزندان شان در عملی شدن و موفقیت این کمپاین با رضاکاران صحی همکاری کنند.

در خوست بااستفاده از وسایط، در بارۀ پولیو و اضرار آن به مردم آگاهی می دهند.
در خوست بااستفاده از وسایط، در بارۀ پولیو و اضرار آن به مردم آگاهی می دهند.

از جانب دیگر در ولایت خوست، با استخدام افراد آگاهی دهنده دایمی، تلاش می شود تا سطح آگاهی و فهم مردم در برابر واکسین پولیو و خطرات ناشی از آن بلند برده شود.

مقامات صحی آن ولایت گروه های آگاهی دهنده را توظیف کرده تا بااستفاده از وسایط و اعلانات، در جاده ها و سرک های فرعی خوست در بارۀ فواید واکسین پولیو و خطرات ناشی از عدم واکسین کودکان واجد شرایط، به مردم آگاهی دهند.

ابراهیم رحیمی، خبرنگار رادیوآشنا گزارش می دهد که از جملۀ ۱۲ ولسوالی خوست، تاکنون تنها در ولسوالی های گربز و علی شیر، از سه ماه به اینسو برنامه های آگاهی دهی آغاز شده که در آن ۱۲۶ تن مصروف فعالیت اند.

افغانستان در کنار پاکستان تنها دو کشوری بود که شاهد واقعات پولیو می باشد. در این اواخر پس از دو سال، یک واقعۀ جدید پولیو در نایجریا تایید شد و گرنه آن کشور نیز از وجود بیماری فلج اطفال پاک شده بود.

XS
SM
MD
LG