لینک های دسترسی

Breaking News

آغاز کمپاین پولیو همزمان با تهدید کروناویروس در افغانستان


شیوع کروناویروس بر تطبیق کمپاین پولیو در افغانستان، تاثیر سؤ گذاشته و شماری از خانواده ها هراس دارند که در جریان تطبیق این واکسین، اطفال و دیگر اعضای شان به کووید۱۹ مبتلا نشوند.

تهدید شیوع کروناویروس سبب شده است که کمپاین واکسین پولیو در افغانستان، با تاخیر راه اندازی شود.

اگرچه واکسیناتوران هنگام تطبیق واکسیون پولیو، تمام موارد لازم بهداشتی را رعایت می‌کنند، اما خانواده هایی هستند که شیوع کروناویروس را برای اطفال و دیگر بستگان شان هنوز هم تهدید دانسته و از تطبیق واکسین پولیو به کودکان شان پرهیز می‌کنند.

با آنکه شمار این خانواده ها اندک است، اما مخالفت آنان می‌تواند خطر جدی را متوجه صحت اطفال شان سازد.

خانم نسرین که مادر سه طفل است و در کمپاین های گذشتۀ پولیو اطفال خود را بدون هیچ نوع ممانعتی واکسین می‌کرد، اینبار مانع تطبیق واکسین به اطفال اش شده است.

نسرین گفت: "در این ماه واکسین نمی‌کنم، در وضعیت کرونایی دلم نا آرام است، اینبار اعلان‌های واکسین پولیو را هم ندیدیم، مطمین نیستم...در کمپاین های گذشته مانع واکسین اطفالم نمیشدی زیرا مطمین بودم و از طریق رسانه ها نیز به مردم در مورد واکسین پولیو آگاهی لازم داده می شد."

اما شمار زیاد خانواده‌ها با وصف وضعیت موجود نمی‌خواهند که مریضی پولیو در آینده خطری را متوجه صحت اطفال شان سازد.

غلام دستگیر نظری، مسوول برنامه معافیت کتلوی وزارت صحت عامۀ افغانستان می‌گوید که واکسیناتوران با درنظرداشت موارد بهداشتی برای اطفال قطرات واکسین تطبیق می کنند.

آقای نظری تاکید کرد که در کمپاین گذشته شماری اندکی از خانواده ها از هراس مصاب شدن به کروناویروس، مانع واکسین اطفال شان شده اند.

آقای نظری گفت: "تحلیل ابتدایی ارقام جمع آوری شده ما نشان می‌دهد که آنعده اشخاصی که مانع تطبیق واکسین پولیو می‌گردند، بسیار اندک بوده و در صورتی که آنها در روز اول، دوم و سوم از واکسین محروم شوند، تیم بخش ارتباطات ما یکجا با کارمندان دفتر حمایت از کودکان ملل متحد (یونیسف) در روز پنجم که روز تکراری واکسین است با رسیس فامیل مربوطه صحبت نموده و از آنها اجازه تطبیق پولیو میخواهند که اکثریت آنها پاسخ مثبت میدهند."

از آغاز سال ۲۰۲۰ میلادی تا به حال، به تعداد ۴۴ کودک زیر سن پنج سال در افغانستان به دلیل نگرفتن دوزهای واکسین پولیو، فلج شده اند.

XS
SM
MD
LG