لینک های دسترسی

Breaking News

ادعای کنترول گردش ویروس پولیو در هرات و فراه


تنها با دوقطره واکسین پولیو می توان جلو بیماری فلج اطفال زیر سن پنج سال را گرفت.
تنها با دوقطره واکسین پولیو می توان جلو بیماری فلج اطفال زیر سن پنج سال را گرفت.

مقام ها در حوزه غرب می گویند در جریان چهار ماه نخست سال روان میلادی با برگزاری برنامه های ویژۀ تطبیق واکسین پولیو و آگهی دهی به مردم، توانسته اند گردش ویروس وحشی پولیو را در ولایت های هرات و فراه متوقف کنند.

محمد آصف ننگ والی ولایت فراه می گوید پس از ثبت چهار واقعۀ پولیو طی سال گذشته در این ولایت، در سال جدید میلادی تصمیم گرفته اند دو قطره واکسین را به تمام اطفال در این ولایت برسانند.

آقای ننگ همچنان کاهش کشت کوکنار و کم شدن مهاجرت ها به این ولایت را در سال روان، دلیل دیگر متوقف شدن ویروس وحشی پولیو عنوان میکند.

والی فراه به رادیوآشنا صدای امریکا گفت که به دلیل آفت زدن کشت کوکنار و کم شدن کشت آن در این ولایت "رفت و آمد و مهاجرت ها کاهش یافته است."

اما آقای ننگ می گوید "موضوع جالبی که باید بگویم اینکه سال گذشته همه می گفتند واکسین در فراه حرام است اما امسال عقاید کل علما تغییر خورده و می گویند نه تنها واکسین حلال است بلکه واجب هم هست."

با این همه مسوولان سازمان جهانی صحت (WHO) به این باورند که هنوز هم بیماری پولیو خطری بزرگ برای کودکان در حوزه غرب افغانستان به شمار میرود.

داکتر محمد اسماعیل صدیقی معاون حوزوی پروگرام پولیو در این سازمان، از مردم می خواهد همچنان تا ریشه کن ساختن کامل این بیماری از افغانستان، به همکاری هایشان با تیم های صحی و واکسیناتوران ادامه دهند.

آقای صدیقی می گوید که از ۲۷ جون ۲۰۱۵ به اینسو گردش ویروس پولیو را در حوزۀ غرب متوقف ساخته اند؛ اما، تاکید می ورزد که نمی توانند از موفقیت صد درصدی اطمینان دهند.

معاون حوزوی برنامۀ پولیو در سازمان جهانی صحت می گوید"شاید به این رقم نرسیده باشیم و ما در قسمت امحای پولیو دستاورد و موفقیت داشتیم اما نمیتوانیم بگویم که هیچ چالشی فرا راه برنامه واکسیناسیون دیگر نداریم."

تطبیق واکسین در مناطق ناامن

داکتر آصف کبیر رئیس صحت عامه ولایت هرات نیز می گوید برگزاری ماهوار برنامه های تطبیق فلج اطفال در هفت ولسوالی پر خطر حوزه غرب آنان را کمک کرده از سال ۲۰۱۵ میلادی تا به حال هیچ واقعۀ مثبت پولیو در چهار ولایت هرات، غور، فراه و بادغیس ثبت نشود.

این نماینده وزارت صحت عامه افغانستان در هرات؛ همکاری همه جانبۀ مردم و علمای دین را عمده ترین دلیل موفقیت در توقف گردش ویروس پولیو عنوان می کند.

آقای کبیر می گوید " با یک برنامه دقیق و فشرده و کامل تر، این بار بسیج علمای دین و مردم را با خود داشتیم به ویژه در ولسوالی هایی که از نقطه نظر امنیتی یک سری مشکلاتی وجود داشت. همکاری مردم و حکومت محلی عامل بسیار خوبی بوده و در گونه مواردی که همکاران ما با مشکل برمیخوردند مطلقا کسانی که بیشترین نقش را در رفع مسئله داشتند ریش سفیدان و محاسن سفیدان و بزرگان قومی بودند."

رضایت باشندگان محل

باشنده گان ولایت هرات نیز کارکرد کارمندان صحی در امر واکسیناسیون را مثبت برشمرده میگویند حضور دوامدار و گسترده آنان باعث شده تا در دورترین نقاط این ولایت نیز دو قطره واکسین پولیو بر اطفال تطبیق شود.

محمد باشنده قریه زیارتجاه ولسوالی گذره هرات می گوید "از واکسیناتورها راضی هستیم چون کوچه به کوچه و به دروازه خانه ها میایند و اطفال ما را از یک سالگی تا 5 سالگی واکسین میکنند."

او می گوید که حتی اگر خانه های شان دور باشد به سر زمین های آنان میایند و با اخلاق خوب می گویند که بچه های شما از واکسین نمانند که فلج میشوند و از وقتی که واکسین آمده بچه های ما هیچ مشکلی ندارند."

این گفتۀ مقام های محلی در حوزه غرب پس از آن مطرح می شود که چهارمین واقعه مثبت پولیو در افغانستان چند روز پیش در ولسوالی شیگل ولایت کنر تایید شد.

XS
SM
MD
LG