لینک های دسترسی

Breaking News

دامنۀ پولیو در جهان رو به گسترش است


سازمان جهانی صحت ۱۰ مورد مثبت پولیو یا فلج شل حاد ویروسی کودکان را در سوریه در حالی ثبت کرده است که این بیماری بیشتر از یک دهه پیش از آن کشور ریشه کن شده بود.

مسولان سازمان جهانی صحت می گویند که شاید شیوع پولیو در سوریه نیز مانند چین، مصر و فلسطین در اثر گسترش نوع وایرسی بوده باشد که در پاکستان شایع است.

زمانیکه یک بیمار پولیو بدون تشخیص باقی می ماند و به عنوان ناقل بیماری به کشور هایی سفر می کند که برای سالیان متمادی در آن ایمن سازی یا واکسیناسیون صورت نگرفته باشد، در هر گام می تواند بیماری را شایع سازد.

اگر سطح معافیت کشور میزبان پایین باشد و کودکان زیرسن پنج سال در آن به کلی معاف نشده باشند، پس پولیو در آن شایع می شود که شیوع این بیماری در سوریه یک نمونۀ بارز آن است.

پاکستان محراق گسترش پولیو

الیاس دوری، هماهنگ کنندۀ برنامۀ اضطراری سازمان جهانی صحت برای محو پولیو از پاکستان می گوید که شیوع دوبارۀ پولیو در ساحاتی که از پیش این بیماری در آن ریشه کن شده بود، در اثر گسترش نوع مشخص وایرسی بوده است که در پاکستان شایع است.

دوری می گوید "با اطمینان می دانیم، وایرسی که در سال ۲۰۱۱ سبب شیوع پولیو در چین شد، از پاکستان آمده بود. همچنان واقعات پراگندۀ شیوع این وایرس در مصر، اسرائیل و فلسطین منشه از پاکستان می گرفت. این بیماری در شرق میانه دوران دارد و بدبختانه که اکنون شیوع آن در سوریه دیده می شود."

آقای دوری می گوید که تحلیل و تجزیۀ وراثتی وایرس شایع در سوریه تا کنون صورت نگرفته است، اما از رهگذر علمی و واگیری شناسی می توان انتظار داشت که این نوع نیز شاید با وایرس موجود پولیو در پاکستان پیوند داشته باشد.

پولیو درمان ندارد، باید در برابر این آفت وقایه شد.
پولیو درمان ندارد، باید در برابر این آفت وقایه شد.
هماهنگ کنندۀ سازمان صحی جهان در پاکستان می گویدکه شمار واقعات پولیو در پاکستان سال گذشته ۵۸ واقعه بود و امسال پیش از پایان سال شمار آن به ۵۴ رسیده است و هراس از این است که آمار نسبت به سال گذشته بلند خواهد رفت.

حدود ۹۰ درصد واقعات پولیو در پاکستان در مناطق قبایلی خیبرپختوانخواه و کراچی دیده شده است. ساحات بی قانون قبایلی پاکستان پناهگاه و موضع امن طالبان است و آن گروه تطبیق برنامه های واکسین پولیو را در آن ساحات منع کرده است.

ریشه کن ساختن پولیو از کراچی –مرکز جنوبی تجارت در پاکستان- نیز به دلیل خشونتها ناکام بوده است. در گذشته چندین کارمند برنامۀ محو پولیو هنگام تطبیق واکسین به ضرب گلولۀ مهاجمان مسلح کشته شدند.

آقای دوری می گوید که تلاش های جدی برای جلوگیری از این وضعیت جریان دارد. او می افزاید که حکومت با رهبران دینی محلی و بین المللی در تماس نزدیک است تا این پیام به مردم رسانده شود که "واکسین مصوون است. تطبیق واکسین در اسلام منع نیست و واکسین حاوی موادی نیست که حرام پنداشته شود".

امیدواری افغانستان برای محو پولیو

تا چند سال پیش پولیو به جز از نایجریا، افغانستان و پاکستان از تمام کشور های جهان محو شده بود. اما به تازگی شواهدی از شیوع وایرس این بیماری که در پاکستان موجود است، در چند نقطۀ جهان هراس از گسترش این بیماری فراتر از مرز های پاکستان را گسترش بخشیده است.

افغانستان نیز کشوری است که همه ساله با کاهش شمار واقعات مثبت پولیو، به ریشه کن ساختن این بیماری امیدوار است. ثریا دلیل، وزیر صحت عامۀ افغانستان می گوید که با تجربۀ سایر کشور ها پولیو از افغانستان محو خواهد شد.

خانم دلیل در گفتگوی ویژه با صدای امریکا با خوشبینی گفت که سال گذشته اکثر واقعات پولیو در افغانستان در مناطق جنوبی آن کشور متمرکز بود و امسال هیچ واقعۀ جدید از آن ساحات گزارش نشده است.

پولیو یک بیماری شدیداً ساری است که سیستم عصبی انسان را مورد تهاجم قرار داده و بیمار را برای دایم فلج می کند. بدبختانه که بیماری پولیو درمان نداشته و یگانه راه نجات از آن پیشگیری و وقایه با واکسین است.
  • 16x9 Image

    نجیب‌الله احمدیار

    نجیب‌الله احمدیار کار با رسانه‌ها را در سال ۲۰۰۱ میلادی آغاز کرد و از سال ۲۰۰۹ به اینسو در صدای امریکا به صفت ویراستار، نویسنده و مجری برنامه‌های رادیویی، تلویزیونی و دیجیتلی کار می‌کند. 

XS
SM
MD
LG