لینک های دسترسی

Breaking News

سیر شدید بیماری پولیو و پیامد‌های ناگوار آن بر بدن


جریان کمپاین واکسیناسیون پولیو، جنوری ۲۰۲۲
جریان کمپاین واکسیناسیون پولیو، جنوری ۲۰۲۲

کارشناسان امور صحت می‌گویند که بیماری پولیو سیر شدید دارد و می‌تواند پیامد‌های ناگوار مانند فلج، معلولیت، اختلال حافظه و حتا مرگ را به دنبال داشته باشد.

به گفتۀ آنان نگرانی عمده مردم در پیوند به بیماری پولیو تنها فلج شدن کودکان است، حالانکه این ویروس می‌تواند پیامدهای ناگوار بیشتری داشته باشد.

داکتر آمنه احسانی، ناظر بخش پولیو در شفاخانه ولسوالی دهدادی ولایت بلخ به صدای امریکا گفت: "بیماری پولیو می‌تواند منجر به فلج موقت و دایمی عضلات، ناتوانی، سوشکل استخوان و حتا مرگ شود."

خانم احسانی از ضعف و درد عضلات، خستگی زود هنگام، ذوب شدن کتله عضلات، مشکلات در تنفس، بلعیدن و خواب، کاهش مقاومت بدن در برابر سرما، افسرد‌گی و اختلال حافظه به عنوان علایم عمدۀ بیماری پولیو نام برد.

شماری از باشند‌گان ولایت بلخ نیز پولیو را به عنوان یک بیماری خطرناک دوره کودکی می‌دانند و از خانواده‌ها می‌خواهند تا کودکان شان را به وقت معین آن واکسین کنند.

نیلوفر، باشندۀ شهر مزار شریف که از پیامد‌های بیماری پولیو آگاهی دارد می‌گوید که کودکان پس از مبتلا شدن به بیماری پولیو به تدریج توانایی حرکی و امید خود را از دست می‌دهند و وابسته به دیگران می‌شوند، بنا بر این به گفتۀ وی، خانواده‌ها نباید در تطبیق واکسین پولیو برای کودکان شان تعلل کنند.

فقر، بی‌سوادی، عدم آگاهی خانواده‌ها، سنت‌های ناپسند و باور‌های نادرست جامعه در مورد واکسین و بی‌توجهی مسوولین عواملی اند که سبب گسترش ویروس پولیو در افغانستان شده و از کودکان افغان قربانی می‌گیرد.

XS
SM
MD
LG