لینک های دسترسی

Breaking News

محرومیت هزاران کودک از واکسین پولیو در ماه جولای


تنها با دو قطره واکسین حیات کودکان تان را از فلج دایمی نجات دهید.
تنها با دو قطره واکسین حیات کودکان تان را از فلج دایمی نجات دهید.

کمپاین فرعی واکسین پولیو در اواخر ماه جولای، در برخی از مناطق و ولسوالی ها به خاطر درگیری، ناامنی و درخواست طالبان، عملی نشده است.

قرار بود در آن کمپاین، در 96 ولسوالی زیر تهدید ویروس پولیو، بیش از چهار میلیون طفل واکسین می شد اما به خاطر مشکلات امنیتی و درگیری ها، حدود ۳۵۰ هزار طفل در هشت ولسوالی افغانستان از واکسین پولیو باز ماندند.

سردار محمد پرویز، رئیس معافیت کتلوی وزارت صحت عامه به صدای امریکا گفت که بیشتر اطفال ولایت کندز از تطبیق واکسین محروم ماندند و در کل نتوانسته اند به حدود ۳۵۰ هزار طفل واکسین تطبیق کنند.

آقای پرویز گفت "از جملۀ 96 ولسوالی متاسفانه در هشت ولسوالی کمپاین صورت نگرفت که شامل چهار ولسوالی در فراه و یک یک ولسوالی در کندز، لغمان، ننگرهار و هلمند می باشد."

بنابر معاذیر امنیتی ما نتوانستیم که کمپاین را تطبیق کنیم اما درولسوالی علینگار مردم بعضی تسهیلات صحی میخواستند که خواسته های آنان برآورده و این معضل حل خواهد شد ."

اما رئیس معافیت کتلوی می گوید که مردم در ولسوالی علینگار خواهان ایجاد تسهیلات صحی شدند و به تطبیق کنندگان واکسین اجازه تطبیق کمپاین را ندادند. به گفتۀ آقای پرویز "خواسته های آنان پذیرفته شده و در آن ولسوالی نیز کمپاین تطبیق می شود."

سردار محمد پرویز در حالیکه به خاطر ادامۀ درگیری ها و ناامنی ها، ازینکه به کودکان واجد شرایط واکسین تطبیق نشده ابراز نگرانی کرد؛ اما، گفت که به مجرد توقف درگیری ها کمپاین ها را در آن مناطق راه اندازی می کنند.

آقای پرویز گفت"کدام موانع دایمی به جز از کندز در دیگر جاها وجود ندارد این موانع گذری است، به مجردی که وضعیت امنیتی در آن ساحات خوب گردد نه مخالفین و نه مردم مخالف واکسین اند و ما به زودی کمپاین را در آنجا آغاز می کنیم حتی اگر پیش از کمپاین بعدی ما زمینه مساعد گردد ما آماده ایم که در آنجا کمپاین را تطبیق کنیم".

آقای پرویز می گوید کمپاین فرعی پولیو به تاریخ ۲۹ اگست در ولسوالی های که معروض به خطر ویروس پولیو اند، انجام راه اندازی می شود تا اطفالی از واکسین باز مانده اند، واکسین گردند.

داکتر شاه ولی مصطفوی، مسوول معافیت کتلوی ولایت تخار، از والدین می خواهد که اطفال شان را واکسین کنند.

آقای مصطفوی به رادیوآشنا گفت"پیام ما این است که اطفال زیر سن پنج سال خود را واکسین کنند تا اینکه فامیل سالم و خانواده سالم داشته باشند".

بیماری پولیو تداوی ندارد و تنها با چکاندن دو قطره واکسین از راه دهن و هم پیچکاری واکسین می توانید از فلج شدن اطفال تان جلوگیری کنید.

XS
SM
MD
LG