لینک های دسترسی

Breaking News

طالبان در ولسوالی گلستان مانع تطبیق واکسین شدند


تنها با دو قطره واکسین پولیو، کودکان زیر سن پنج سال تان را از فلج دایمی نجات دهید.
تنها با دو قطره واکسین پولیو، کودکان زیر سن پنج سال تان را از فلج دایمی نجات دهید.

گلستان؛ ولسوالی ناامن ولایت فراه که سال گذشته دو واقعۀ مثبت پولیو در آن به ثبت رسید، از تطبیق واکسین فلج اطفال باز ماند.

محمد یونس رسولی معاون والی فراه به رادیو آشنا صدای امریکا گفت که طالبان مانع از برگزاری یک دور کمپاین زرقی واکسین پولیو در این منطقه بر اطفال شده اند.

به گفتۀ آقای رسولی مخالفین دولت تنها در صورتی اجازه خواهند داد کمپاین واکسین در آن منطقه ناامن فراه برگزار شود که 50 فیصد از بودجه برنامه تطبیق واکسین به آنان تسلیم داده شود.

معاون والی فراه می گوید در ابتدا مشکلات در ولسوالی های گلستان و بکواه خیلی زیاد بود اما تااندازۀ حل شده بود.

آقای رسولی می گوید "در مرحله آخری واکسیناسیون یک سلسله مشکلاتی بین خود مخالفین ایجاد شده که آنان نمی خواهند این واکسین تطبیق شود و اگر هم قرار است واکسین تطبیق شود حداقل باید ۵۰ فیصد بودجه به طالبان داده شود و ۵۰ فیصد باقی مانده به سایر کارکنان و افراد داده شود."

معاون والی فراه می گوید در گذشته طالبان با تطبیق واکسین در ولسوالی بکواه آن ولایت مخالفت کرده بودند و حالا با حضور در ولسوالی گلستان نیز سعی دارند از حکومت برای تطبیق برنامه های صحی باج گیری کنند.

یونس رسولی در ادامه دسترسی اطفال افغان به خدمات صحی را حق قانونی آنان خوانده، از تمام افراد وابسته به گروه طالبان در آن ولایت خواست تا به برنامه های صحی جنبه سیاسی ندهند.

آقای رسولی می گوید "از نقطه نظر اینکه واکسین یک کمک به اطفال است و این اطفال تنها از یک شخص نیست بلکه اطفال تمام مردم افغانستان هستند و نباید به تعصب و تاثر ما بسوزند، بناً از تمام مخالفین می خواهیم که بگذارند واکسین تطبیق شود و از تمام متنفذین در ولسوالی های نا امن میخواهیم مردم را در این قسمت یاری برسانند تا اطفال زیر پنج سال خود را به واکسین حاضر کنند."

نظر عالمان دین

عالمان دین در ولسوالی گلستان ولایت فراه نیز از مخالفین مسلح دولت و بزرگان قومی میخواهند ضمن آگاهی دادن به مردم ، با تیم های سیار واکسیناسیون در این منطقه همکاری نمایند و اجازه تطبیق دو قطره واکسین بر اطفال را بدهند.

مولوی عبدالرحمن خطیب مسجد در ولسوالی گلستان فراه از تمام مردم می خواهد در تطبیق واکسین اطفال شان هیچگونه تعلل به خرج ندهند تا در آینده فرزندان سالم و صحتمند داشته باشند.

اما مقام های صحی در ولایت فراه باوری دیگر دارند. داکتر عبدالجبار شایق رئیس صحت عامه فراه می گوید این کمپاین زرقی پولیو به دلیل عدم حضور تیم های واکسیناسیون در منطقه به تعویق افتاده است.

داکتر شایق می گوید قرار است این کمپاین روز پنجشنبه شانزدهم ماه جون سال روان برای شش روز در ولسوالی گلستان برگزار شود.

آقای شایق می گوید "ما پلان داشتیم در ولسوالی گلستان بر حدود 14 هزار طفل زیر پنج سال واکسین زرقی پولیو را تطبیق کنیم اما در وقت معین بنابر دلایلی نتوانستیم این کار را انجام دهیم چون در آنجا تیم هایی که باید این کار را میکردند ما نیافتیم و ما هیچ ممانعتی را احساس نکردیم و کسی هم به ما راپور نداده است تنها مشکل نبود پرسونل و اشخاص در این مقطع زمانی بود."

سال گذشته چهار واقعه پولیو مثبت در ولایت فراه به ثبت رسید که دو واقعه مربوط به ولسوالی گلستان و دو واقعه دیگر مربوط به ولسوالی های بکواه و بالابلوک بود.

با ثبت تازه ترین واقعۀ مثبت پولیو در ولایت کنر، رقم واقعات مثبت پولیو در سال 2016 به شش واقعه رسید.

XS
SM
MD
LG