لینک های دسترسی

Breaking News

آغاز کمپاین سرتاسری پولیو در افغانستان


Fireworks explode over the National Mall, July 4, 2017. (M. Ngu for VOA)
Fireworks explode over the National Mall, July 4, 2017. (M. Ngu for VOA)

پولیو یک بیماری فلج کنندۀ دورۀ طفولیت به ویژه اطفال زیر سن پنج سال و خاصتاً کمتر از ۳ سال است که واکسین نشده باشند.

داکتر سردار محمد پرویز، مسوول معافیت کتله یی وزارت صحت افغانستان می گوید "آن اطفالیکه واکسین نشده اند و یا کمتر از پنج بار در سال واکسین شده اند، بیمار اند و یا به سؤتغذی دچار می باشند، بیشتر به خطر ابتلا به ویروس پولیو مواجه اند."

این بیماری از راه دهن با استفاده از مواد غذایی و آب آشامیدنی ملوث انتقال می کند و بسیاری اطفالی اند که بنابر داشتن مقاومت بلند به این بیماری مصاب نمی گردند اما از ناقلین فعال این بیماری به شمار می روند.

داکتر گلاخان ایوب، مسوول افهام و تفهیم وزارت صحت می گوید که تلاش صورت گرفته آگاهی مردم عام را در قبال عواقب ابتلا به بیماری پولیو به شهروندان و ساکنین قرأ و قصبات دور افتادۀ افغانستان برسانند.

اما مولوی عبدالعزیز خیرخواه، عالم دین در ولایت ننگرهار می گوید که مولوی ها و ملا امامان مساجد از یکسو آگاهی کاملی از نوعیت این بیماری نداشته و از سوی دیگر به خاطر تهدیدات ناشی از افراد مسلح و طالبان علیه استفاده از واکسین تبلیغ می کند.

آقای خیرخواه از وزارت صحت افغانستان خواست تا در بلندبردن سطح آگاهی ملا امامان و انسجام آنان در راستای تبلیغ و آگاهی دهی این بیماری به مردم، در خطبه های جمعه و خطبه های پنجگانۀ نماز ابلاغ کنند.

افغانستان در سال ۲۰۱۵ میلادی هشت واقعۀ پولیو را ثبت کرده که چهار واقعۀ آن در فراه، یک واقعۀ آن در هلمند، یک واقعۀ آن در ولسوالی شیندند هرات و یک واقعه هم به تازگی در ولسوالی اچین ولایت ننگرهار تایید شده است.

داکتر پرویز به رادیوآشنا گفت" هرگاه یک واقعۀ این بیماری در یک محل تایید شود، تمام اطفال زیر سن پنج سال آن منطقه و اطراف دور و نزدیک آن - به ویژه آنانیکه واکسین نشده اند - به خطر ابتلا به بیماری پولیو مواجه اند."

داکتر ایوب گفت انتخاب به دست خانواده ها است که می گذارند "اطفال شان به فلج دایمی مبتلا گردند یا با تنها دو قطره واکسین از راه دهن حیات آنان را نجات دهند."

جزییات بیشتر و نظریات مولوی عبدالعزیز خیرخواه را در بارۀ واکسین از دیدگاه اسلام و معلومات داکتران مهمان در برنامه را از اینجا بشنوید.

please wait

No media source currently available

0:00 0:59:59 0:00
لینک دانلود

XS
SM
MD
LG