لینک های دسترسی

Breaking News

دانشمندان پولندی به اسرار شگفت‌انگیز یک مومیایی مصر قدیم پی‌ بردند


نتایج یک پژوهش در پولند نشان داده است که یک مومیایی مصری با قدمت کم و بیش ۲۰۰۰ سال، ممکن در اثر ابتلا به یک نوع سرطان که بیشتر در نواحی سر و گردن تبارز می‌کند، جان باخته باشد.

این مومیایی که در موزیم شهر وارسا، پایتخت پولند، نگهداری می‌شود، از سوی گروهی از دانشمندان و باستان‌شناسان بررسی، تحلیل و تجزیه شده است.

یافته‌های آنان که در وبسایت "علوم پولند" نشر شده، نشان داده است که این مومیایی متعلق به زنی است که در سن نسبتاً جوانی از دنیا رفته و در هنگام مرگ هفت ماه باردار بوده است.

هرچند پیش از این، باستان‌شناسان بر اساس نوشته‌های روی تابوت و قبر به این باور بودند که ممکن مومیایی متعلق به یک کاهن مرد بوده باشد.

رافال استک، استاد بخش سرطان‌شناسی دانشگاه وارسا، احتمال می‌دهد که به دلیل سن کم و عدم وجود سایر عوامل بالقوه‌ای که منجر به مرگ می‌شوند، دلیل مرگ این زن سرطان بوده است.

این پژوهشگر پولندی گفته است که ابتدا تغییرات غیرمعمول را در استخوان‌های ناحیۀ گردن مشاهده کرده اند که دلالت به موجودیت بیماری می‌کند. متخصصین همچنین گفته اند که یافته‌های توموگرافی حاکی از احتمال تغییرات تومور در استخوان‌های گردن این مومیایی است.

به گفته پژوهشگران، یافتن سلول‌های سرطانی در مومیایی‌های عصر مصر باستان رایج است و چندین مورد آن در تحقیقات گذشته نیز تایید شده است.

دانشمندان به این باور اند که این مومیایی ممکن به یک سرطان خبیث (تومور بدخیم) مبتلا بوده است، که تشخیص قطعی آن پس از تحقیقات هستوپتالوژی امکان پذیر است.

پژوهشگران می‌گویند که تجزیه و تحلیل بیماری‌های مومیایی‌ها می‌تواند به طبابت عصری کمک چشمگیری کند. به گونۀ مثال، می‌شود سرطان‌های آن زمان را با سرطان‌های امروزی مقایسه کرد و با پی بردن به سیر و تکامل سرطان در نهایت به زمینۀ تشخیص به موقع و درمان آن را فراهم کرد.

قرار است این از بخش‌های مشکوک مرضی مومیایی جدید نمونه برداری کرده و آن را با نمونه‌های سرطانی یافت شده در دیگر مومیایی‌ها که در امریکا و بریتانیا بررسی شده‌اند، مقایسه کنند تا بتوانند علت سرطان را مشخص کنند.

XS
SM
MD
LG