لینک های دسترسی

Breaking News

نگهداری اسناد محرم توسط بایدن و ترمپ 'نامناسب' بوده است - نظرسنجی


یک نظرسنجی تازه که توسط ای بی سی نیوز انجام یافته است، نشان می‌دهد که ۶۴ درصد امریکایی‌ها به این باوراند که عملکرد رییس جمهور بایدن در نگهداری اسناد محرم دولتی، نامناسب بوده است.

در عین حال، ۷۷ درصد امریکایی‌ها به این باوراند که نگهداری اسناد محرم توسط دونالد ترمپ، رییس جمهور پیشین ایالات متحده، "یک قضیهٔ جدی‌تر" از این بوده است.

ادارهٔ تحقیقات فدرال ایالات متحده (FBI)، روز جمعه تعدادی از یادداشت‌ها و شش سند محرم دولتی را از اقامتگاهٔ شخصی رییس جمهور بایدن در ایالت دلاویر به دست آورد. پیش از این نیز برخی اسناد محرم دولتی از منزل و دفتر کاری پیشین جو بایدن به دست آمده بود.

برخی اسناد به دست آمده به دورهٔ کاری جو بایدن منحیث سناتور، مرتبط می‌باشد. کریس کونس، سناتور دموکرات می‌گوید که پیدا شدن اسناد محرم دولتی از منزل شخصی رییس جمهور بایدن، ممکن اشتباه در ثبت اسناد بوده باشد.

او گفت: "وقتیکه با موضوعات بسیار مهم سروکار داشته باشید و بعضاً بسیار محرم باشد، سر و صدا نیز بلندتر می‌باشد. بناً، فکر می‌کنم که این کار سهواً صورت گرفته است. همچنان فکر نمی‌کنم که این کار باعث نگرانی مردم شود."

در حال حاضر، یک هیات استخدام شده از سوی وزارت عدلیهٔ ایالات متحده، قضیهٔ بایدن و ترمپ را زیر پیگرد و بررسی قرار داده است.

کارمندان ادارهٔ تحقیقات فدرال در اگست سال ۲۰۲۲ در جریان بازرسی خانهٔ دونالد ترمپ، رییس جمهور پیشین ایالات متحده، در ایالت فلوریدا ۱۱ مجموعه‌ای از اسناد محرم و فوق محرم را به دست آورده اند.

یک روز قبل از تلاشی اف بی آی، جو بایدن بار دیگر بر همکاری کامل با مقام‌های ذیربط، تاکید کرد. او گفت: "فکر می‌کنم شما خواهید دانست که هیچ چیز [قابل نگرانی] وجود ندارد. من رهنمایی‌های وکلای خود را دنبال می‌کنم."

اما مایکل مک کال، عضو جمهوریخواه مجلس نمایندگان کانگرس ایالات متحده،‌می‌گوید که میزان عواقب سیاسی این قضیه، به چندین عامل بستگی دارد.

او گفت: "قضیهٔ افتضاح واترگیت با یک عملکرد بسیار کوچک آغاز شد و به استعفای رییس جمهور ایالات متحد انجامید. بناً، تا زمانیکه اسناد را نبینیم، نمی‌دانیم که حاوی چیست و این که آیا اسناد امنیت ملی مربوط به دولت‌های خارجی متخاصم وجود دارد یا خیر."

این که چرا جو بایدن و دونالد ترمپ اسناد محرم را با خود و در منازل شخصی شان نگهداری کرده اند و به ادارهٔ آرشیف ملی سپرده نشده است، پرسشی است که دریافت پاسخ آن به سارنوالان ربط می‌گیرد.

جو منچین، یکتن از سناتوران دموکرات، در برنامهٔ میت ده پریس – تلویزیون ان‌بی‌سی، در این مورد گفت: "آیا هدف از این کار آسیب رساندن به کسی دیگر بود و یا آیا نیت انجام دادن یک کار غیرمسوولانه وجود داشت؟ امیدوارم که هیچ کدام این دو چیز وجود نداشته باشد، ولی یقیناً که غیر مسوولانه عمل کرده اند."

سناتور منچین می افزاید که امریکایی‌ها خواستار پاسخگویی اند و باید اصل مجازات و مکافات پیگیری شود.

XS
SM
MD
LG