لینک های دسترسی

Breaking News

پمپیو: امریکا مخالف جاه‌ طلبی چین در منطقه است


مایک پمپیو، وزیر خارجهٔ ایالات متحده امریکا امروز در پایان سفراش به شماری از کشورهای آسیایی گفت که واشنگتن مخالف جاه طلبی‌های چین در کشورهای مستقل آسیایی، جنوب‌شرق آسیا و منطقه اندو-پسفک است.

وزیر خارجهٔ ایالات متحده امروز ۳۰ اکتوبر (نهم عقرب) در جریان ملاقات با وینزوان فو، صدر اعظم ویتنام گفت: "انتظار داریم که با کار مشترک و متداوم روابط خویش را توسعه بخشیم و منطقه را - سراسر جنوب‌شرق آسیا، آسیا و اندو-پسفک را مصوون، صلح آمیز و مرفه سازیم."

آقای پمپیو تاکید کرد که حمایت امریکا تلاش‌های چین را در هند،‌ سریلانکا، مالدیف و اندونیزیا به عقب می‌راند.

پیش از سفر آقای پمپیو به ویتنام، وزارت خارجهٔ ایالات متحده با نشر اعلامیه‌ای از انکار چین به تعهدات‌اش در قبال مالکیت قلمرو‌ها در آب‌های جنوب چین انتقاد کرد.

ویتنام، فلیپین، مالیزیا، برونی و تایوان نیز بر قلمروهای آب‌های جنوب چین ادعا ملکیت دارند.

پیش از این آقای پمپیو در جریان بازدید از هند خواستار همکاری کشور های منطقه در رویارویی با " تهدیدات چین برای امنیت و آزادی منطقه" شد.

چین همواره گفته است که ایالات متحده باید جلو اتهامات و حملات بی بنیاد خود را بگیرد.

واشنگتن به گونهٔ علنی از سیاست های بیجینگ و برخورد پرخاشگرایانهٔ چین در مقابل همسایه‌های کوچکتراش انتقاد کرده است.

مایک پمپیو، وزیر خارجه ایالات متحده و مارک اسپر، وزیر دفاع این کشور در جریان دیدار از هند پیمان تشریک معلومات حساس ماهواره ای را امضا کردند.

دیدار از ویتنام، که همچنین به طور فزاینده‌ای از چین نگرانی دارد، در ابتدا شامل فهرست آقای پمپیو نبود.

فلیپین، مالیزیا، ویتنام، برونی، تایوان و جاپان بر ‌آب‌های جنوب چین که سرشار از نفت و گاز است، ادعای مالکیت دارند، اما تنها چین در این آب‌ها جزایر ایجاد کرده و گفته این کشورها، در تلاش تصاحب آن اند.

XS
SM
MD
LG