لینک های دسترسی

Breaking News

امریکا با هند پیمان نظامی امضا کرد


هند برای مشارکت معلومات حساس ماهواره‌ای با امریکا توافقنامهٔ نظامی امضا کرد.

مایک پمپیو، وزیر خارجه ایالات متحده و مارک اسپر، وزیر دفاع این کشور امروز ۲۷ اکتوبر (شش عقرب) در هند پیمان تشریک معلومات حساس ماهواره ای را با همتایان هندی خود امضا کردند.

مقام های دو کشور هدف از امضای این پیمان را افزایش سطح تبادله معلوماتی میان دهلی جدید و واشنگتن عنوان کردند.

از سوی دیگر، این دو مقام ارشد امریکایی طی این سفر از سیاست های چین در بحر هند نیز انتقاد کردند.

آقای پمپیو با خرسندی از امضای این پیمان نظامی با هند گفت: " رهبران و مردم ما با وضوح بیشتری شاهد این موضوع استند که چین، دوست دموکراسی، حاکمیت قانون و شفافیت نیست. ... خوشحالم که اعلام می کنم که امریکا گام هایی را جهت افزایش سطح همکاری در خصوص انواع تهدیدها در هند بر می دارد. تهدیداتی که تنها به چین نیز خلاصه نمی شود."

بر اساس این پیمان، هند به یک سلسله معلومات توپوگرافیکی، آبی و هوانوردی دسترسی خواهد یافت؛ معلوماتی که برای هدف قرار دادن میزاییل‌ها و طیاره‌های جنگی بی سرنشین حیاتی پنداشته می‌شود.

شرکت‌های امریکایی از سال ۲۰۰۷ به اینسو به ارزش ۲۱ میلیارد دالر تسلیحات را به هند به فروش رسانیده اند و واشنگتن از هند خواسته بود تا برای تشریک معلومات حساس و مکالمات رمزگذاری شده برای استفاده بهتر از تجهیزات پیشرفتهٔ نظامی، توافقنامه هایی را با این کشور امضا کند.

آقای اسپر، وزیر دفاع ایالات متحده با اشاره به تعهد ایالات متحده برای همکاری جامع با هند از گسترش همکاری‌های منطقوی میان نیروهای نظامی این دو کشور خبر داد : " این همکاری ها شامل افزایش همکاری های دفاعی دو جانبه در بحر هند، آسیای شرقی و محدودهٔ وسیع تر بحر هند خواهد شد."

دیدار سالانه مقامات هندی و امریکایی امسال در حالی انجام می شود که تنش‌های مرزی میان دهلی جدید و بیجینگ بالا گرفته و در جریان درگیری میان نیروهای دو کشور، ۲۰ تن از نظامیان هندی کشته شدند.

XS
SM
MD
LG