لینک های دسترسی

Breaking News

واکنش تازۀ امریکا به رویکرد چین با مسلمانان اویغور


مایک پمپیو، وزیر خارجهٔ ایالات متحدۀ امریکا می‌گوید که واشنگتن در ایالات متحده غور دارد تا برای آنچه در شین‌ژیانگ چین جریان دارد، کدام الفاظ را به کار ببرد.

آقای پمپیو روز چهار شنبه ۲۳ سپتمبر (دوم میزان)‌ گفت:" ما در حال بررسی الفاظی استیم که از آن استفاده خواهیم کرد. وقتی ایالات متحده در مورد جنایات علیه بشریت یا نسل کشی صحبت می‌کند … ما باید بسیار محتاط و دقیق باشیم زیرا این [الفاظ] ثقلت قابل ملاحظه دارد. "

مقام‌های امریکایی پیش از این نیز گزارش‌ها راجع به نگه‌داری حدود یک میلیون مسلمان اویغور در کمپ‌های کار اجباری در شین‌ژیانگ چین را "وحشتناک" توصیف کرده و خواهان آغاز تحقیقات مستقل در این مورد شده بودند.

حکومت چین در چهار سال گذشته کم و بیش یک میلیون مسلمان اویغور را در بازداشتگاه‌‌های کار اجباری در شین‌ژیانگ قید کرده و با بدرفتاری تمام و شکنجه آنان را مجبور به تغییر اندیشه، ترک مذهب و زبان شان می‌کند.

اما چین همواره موجودیت چنین بازداشتگاه‌ها یا کمپ‌های کار اجباری را رد کرده و گفته است که این تاسیسات "مراکز آموزش‌های حرفه‌ای" است و به هدف مبارزه با افراط‌گرایی اسلامی و گرایش‌های جدایی‌طلبانه ایجاد شده اند.

شین‌ژیانگ که در آن بیش از ۱۳ میلیون مسلمان ایغور، قزاق و دیگر گروه های قومی زیست دارند، شاهد افزایش گستردهٔ نفوس چینی‌ها بوده است.

در سال ۱۹۴۹ زمانی که اردوی حزب کمونیست چین کنترول منطقه را به دست گرفت، فقط ۲۰۰ هزار چینی در شین‌ژیانگ زیست داشتند و در سال‌های اخیر شمار چینی‌ها به نه میلیون می‌رسد.

XS
SM
MD
LG