لینک های دسترسی

Breaking News

پمپیو: از سخنان من در مورد خروج نظامی از افغانستان تعبیر نادرست شده است


مایک پمپیو، وزیر خارجۀ ایالات متحده گفته است رسانه ها از حرف های او پیرامون آغاز روند خروج نیروها از افغانستان تعبیر نادرست کرده اند.

وزیر خارجۀ ایالات متحده گفت که هیچ تاریخی برای خروج نیروها از افغانستان تعیین نشده است، اما ایالات متحده حضور نظامی خویش در افغانستان را براساس شرایط، کاهش خواهد داد زیرا امریکا می‌خواهد مطمین شود که در افغانستان به نام تروریزم چیزی باقی نماند.

خبرگزاری فرانسه به روز دوشنبه ۲۹ جولای (۷ اسد) از وزیر خارجۀ ایالات متحده نقل کرده که دونالد ترمپ، رییس جمهور ایالات متحده می‌خواهد روند خروج نیروها از افغانستان را پیش از انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰ ایالات متحده آغاز کند.

گزارش همچنان حاکی است که آقای پامپیو در پاسخ به سوالی در مورد خروج نیروها تا ماه نومبر سال آینده از افغانستان گفت: "از رییس جمهور چنین هدایت دریافت کرده ام."

اما بر اساس گزارش میلیتری تایمز، وزیر خارجۀ امریکا به روز سه شنبه گفته است که رسانه ها صحبت هایش را درست درک نکرده اند. او گفته است: "توقعات رییس جمهور خیلی واضح است و آن اینکه ما حضور نظامی خویش در افغانستان را هر چه زود تر کاهش خواهیم داد."

او افزود: "امیدوارام آنان (نیروهای نظامی) پیش از انتخابات آینده نه بلکه پیش از نشست طیاره ما، امروز، بیرون شوند."

در این حال، زلمی خلیلزاد نمایندۀ ویژه ایالات متحده برای مصالحه افغانستان به روز سه شنبه گفت: "اگر همه‌چیز براساس برنامه به پیش برود، توافق با طالبان نهایی خواهد شد."

او صفحۀ تویتر اش نوشته است: "اگر در دوحه، طالبان سهم خود را ایفا کنند، ما هم سهم خود را ایفا کرده و توافقنامه‌ای را که تا حالا رویش کار می‌کردیم، نهایی خواهیم کرد."

سهیل شاهین، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر به صدای امریکا گفت که مذاکره کنندگان طالبان سهم خویش را ایفا کرده اند و اکنون تصمیم به دست امریکا است که آیا می‌خواهند گام بعدی را بردارند و روند مذاکرات را تکمیل کنند یا نه.

شاهین گفته است که ممکن چین، روسیه، ملل متحد، پاکستان و ایران منحیث تضمین کنندگان بین المللی، شاهد امضای توافقنامه میان طالبان و ایالات متحده باشند.

XS
SM
MD
LG