لینک های دسترسی

Breaking News

آیا خروج نیروهای خارجی از افغانستان سال آینده آغاز می‌شود؟


با وجود اظهارات تازۀ مقامات امریکایی در مورد احتمال آغاز خروج نظامیان از افغانستان در سال آینده میلادی، ریاست جمهوری افغانستان می‌گوید که هرگونه خروج نظامی از این کشور وابسته به وضعیت موجود خواهد بود.

صدیق صدیقی، سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان به صدای امریکا گفت: "در صحبت تیلیفونی که به تاریخ ۲۴ جولای صورت گرفت، مایک پمپیو، وزیر خارجه ایالات متحده به محمد اشرف غنی، رییس جمهور اطمینان داد که در استراتیژی امریکا تغییری به میان نیامده و کاهش شمار نیروها با درنظرداشت شرایط افغانستان صورت خواهد گرفت."

این در حالی است که روز گذشته ۲۹ جولای (۷ اسد) مایک پمپیو، وزیر خارجۀ ایالات متحده در واشنگتن گفت که دونالد ترمپ، رییس جمهور ایالات متحده می‌خواهد روند خروج نیروها از افغانستان را پیش از انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آغاز کند.

آقای پمپیو در پاسخ به سوالی در مورد خروج نیروها تا ماه نومبر سال آینده از افغانستان گفت: "از رییس جمهور چنین هدایت دریافت کرده ام."

پیش از برنده شدن در انتخابات سال ۲۰۱۶، آقای ترمپ تعهد کرده بود که نیروهای امریکایی را از افغانستان بیرون کرده و به طولانی ترین جنگ امریکا نقطۀ پایان خواهد گذاشت.

اما پس از گرفتن قدرت، او به فرستادن نیروهای بیشتر به افغانستان توافق کرد.

در این حال، کبیر حقمل، سخنگوی دفتر شورای امنیت ملی افغانستان در واکنش به اظهارات اخیر وزیر خارجۀ امریکا گفت: "خروج نظامیان (خارجی) حرف تازۀ نیست و همین اکنون هم مسوولیت بیشتر جنگ به دوش نیروهای مسلح ما است."

آقای حقمل افزود که نیروهای امریکایی اکنون فقط در بخش های هوایی و آموزشی، نظامیان افغان را همکاری میکنند.

او افزود: "ما پلان قاطع داریم که تا سال ۲۰۲۰ نیاز این کمک ها بسیار کاهش یابد."

اما کارشناسان از نوعیت اظهارات وزیر خارجۀ ایالات متحده انتقاد کرده می‌گویند که چنین اظهارات نه به نفع امریکا است و نه هم به نفع افغانستان.

کبیر رنجبر، عضو پیشین ولسی جرگه افغانستان اظهارات اخیر وزیر خارجۀ امریکا را به انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده ربط داده گفت که رییس جمهور ایالات متحده باید منافع ملی امریکا و افغانستان را در نظر بگیرد نه منافع حزب خویش را.

او افزود: "خروج نیروها اگر بدون هماهنگی با دولت افغانستان و بدون در نظر داشت وضعیت و به گونه یک جانبه صورت بگیرد، نقض قراردادهای امنیتی، استرایژیک و امنیتی خواهد بود که به زیان مردم و دولت امریکا و افغانستان تمام خواهد شد."

او افزود که پس از خروج نیروها، مقام‌های امریکایی باید بدانند که آیا اهداف شان در افغانستان بر آورده شده است یا نه.

ایالات متحده از حدود یک سال به اینسو برای رسیدن به یک توافق صلح، با طالبان مذاکره می‌کند.

وزیر خارجۀ ایالات متحده به روز دوشنبه گفت که مذاکره با طالبان "پیشرفت واقعی" داشته و او در رابطه به این پیشرفت خوشبین است.

زلمی خلیلزاد، نمایندۀ ویژه ایالات متحده برای مصالحه افغانستان در کابل است و در چند روز آینده به قطر خواهد رفت تا دور هشتم مذاکرات با طالبان را آغاز کند.

XS
SM
MD
LG