لینک های دسترسی

Breaking News

امریکا شورشیان حوثی یمن را منحیث سازمان تروریستی شناسایی می‌کند 


مایک پمپیو، وزیر خارجهٔ ایالات متحده می‌گوید که می‌خواهد شورشیان حوثی یمن را منحیث سازمان دهشت افگن شناسایی کند.

انتظار می‌رود این اقدام منحیث تدابیر احتمالی وزارت خارجه در روز های اخیر اداره ترمپ به هدف فشارهای روز افزون بر ایران اتخاذ شود.

قرار است این امر به تاریخ ۱۹ جنوری قابل اجرا شود؛ درست یک روز پیش از مراسم تحلیف جو بایدن منحیث رییس جمهور جدید ایالات متحده.

آقای پمپیو، دیشب با نشر اعلامیه‌ای گفت که هدف از شناسایی شورشیان حوثی به حمایت ایران و سه تن از رهبران این گروه منحیث تروریستان،‌ حسابده قرار دادن آنان به اعمالی مانند حملات فرامرزی و تهدید غیرنظامیان، زیربناها و انتقالات تجارتی است.

اما برخی از قانونگذاران امریکایی در مخالفت با این طرح آقای پمپیو گفته اند که این امر به مثابه محکومیت هزاران یمنی به مرگ است.

آنان گفته اند که این اقدام سبب قطع کمک‌های بشردوستانه به یمنی‌ها خواهد شد، مذاکرات صلح را تقریباً غیرممکن خواهد ساخت و به ایران قدرت بیشتر خواهد بخشید.

کرست مورفی، یکی ازقانونگذاران دموکرات گفت که جو بایدن باید در روز نخست کاری اش منحیث رییس جمهور این تصمیم را لغو کند.

شورشیان حوثی به حمایت ایران، حکومت به رسمیت شناخته شدهٔ‌ یمن را در اواخر سال ۲۰۱۴ از قدرت کنار زده و صنعا، پایتخت آن کشور را تصرف کردند.

ملل متحد می‌گوید که بدترین بحران بشری در یمن در حال وقوع بوده و دو بر سوم جمعیت این کشور به دلیل جنگ، به کمک‌های خارجی متکی اند.

در جنگ‌ یمن تا اکنون بیش از ۱۰۰ هزار نفر کشته شده و بیش از سه میلیون دیگر بی‌جا شده اند.

XS
SM
MD
LG