لینک های دسترسی

Breaking News

مرگ کودکان کانادایی: پاپ تسلیت گفت اما پوزش نخواست


پس از آن که جسد ۲۱۵ دانش‌آموز بومی مکاتبی که امور آن توسط کلیسا به پیش برده می‌شد در کانادا یافت شد، صدر اعظم کانادا از رهبر کاتولیک‌های جهان خواستار عذرخواهی شد.

پاپ فرانسس امروز ششم جون (۱۶ جوزا) در یک گردهمایی در میدان سنت‌پیتر از مقامات سیاسی و کلیسا خواست تا در رابطه به "این رویداد اندوهناک" تحقیق کنند، اما او از کانادایی‌ها عذرخواهی نکرد.

جستن ترودو، صدر اعظم کانادا گفته است از این که واتیکان به مرگ این کودکان پوزش نخواسته است، عمیقاً ناراحت بوده و از کلیسا می‌خواهد تا مسوولیت پذیری کند.

از قرن ۱۹ تا ۱۹۷۰ بیش از ۱۵۰ هزار کودک بومی به جبر شامل مکاتب مسیحی دولتی شده بودند که امور بیشتر این مکاتب از سوی مبلغین کاتولیک به پیش برده می‌شد تا این کودکان بومی سرخ‌پوست در جامعهٔ کانادا مدغم شوند.

حکومت کانادا با استفاده از سیستم رادار،‌ جسد ۲۱۵ کودک را در ساحهٔ برتش کولمبیا در مکتب سرخ‌پوستان (اندینز) کاملوپس کشف کرد. کلیسای کاتولیک از سال ۱۸۹۰ تا ۱۹۶۰ امور این مکتب را به پیش می‌برد.

حکومت کانادا گفته است که سواستفادهٔ فزیکی و جنسی در این مکاتب شایع بود و دانش‌آموزان به خاطر صحبت با زبان بومی شان مورد ضرب و شتم قرار می‌گرفتند.

پاپ فرانسس گفته است که به خاطر این خبری که مردم کانادا را تکان داده و صدمهٔ روانی زده است، اظهار تسلیت می‌کند: "این کشف غمگین، آگاهی در مورد غم‌ها و رنج‌های گذشته را افزایش بخشید."

XS
SM
MD
LG