لینک های دسترسی

Breaking News

آیا تقلب گسترده در انتخابات امریکا ممکن است؟


حدود سی میلیون شهروند واجد شرایط رای دهی در ایالات متحده از قبل به نامزد های مورد نظر شان رای داده اند.
حدود سی میلیون شهروند واجد شرایط رای دهی در ایالات متحده از قبل به نامزد های مورد نظر شان رای داده اند.

برای اولین بار انتخابات ریاست جمهوری به تاریخ پازدهم دسامبر ۱۷۸۸ میلادی در ایالات متحده برگزار شد و از آن به بعد، این کشور در هر چهار سال شاهد انتخابات ریاست جمهوری بوده است. در این مدت، به ندرت سخن از تقلب در انتخابات این کشور مطرح شده است.

اما انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ میلادی از جهات مختلف با سایر انتخابات امریکا متفاوت و ادعای احتمال تقلب انتخاباتی یکی از این تفاوت ها است. دونالد ترمپ، نامزد حزب جمهوری خواه که موقفگیری های اش در اغلب موارد جنجال بر انگیز می شود، به صورت واضح گفته است که انتخابات ریاست جمهوری امریکا با خطر تقلب مواجه است.

حتی دو هفته قبل، آقای ترمپ حین کمپاین در ایالت اوهایو در میان شماری از هوا خواهانش به وضاحت گفت که نتایج انتخابات را در صورتی خواهد پذیرفت که برندۀ آن باشد.

آقای ترمپ گفت: " میخواهم برای همه رای دهندگان، حامیان ام و همۀ مردم ایالات متحده، وعده بدهم و تعهد کنم که نتایج این انتخابات بزرگ و تاریخی را بپذیرم، اگر من برندۀ آن باشم."

اظهارات دونالد ترمپ، نامزد حزب جمهوری، در یکسال گذشته همواره جنجال بر انگیز شده است.
اظهارات دونالد ترمپ، نامزد حزب جمهوری، در یکسال گذشته همواره جنجال بر انگیز شده است.

آقای ترمپ هشدار داد که هر گاه انتخابات با تقلب همراه باشد، دعوی حقوقی را به راه خواهد انداخت: "البته که نتایج یک انتخابات پاک را خواهم پذیرفت. اما در صورت سوال بر انگیز بودن نتایج، حق اقامۀ دعوی را برای خود حفظ می کنم."

اظهارات آقای ترمپ در مورد احتمال تقلب در انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده، انتقاد اعضای برجستۀ هر دو حزب را بر انگیخت، به شمول بارک اوباما، رئیس جمهور امریکا.

آقای اوباما در واکنش به اظهارات ترمپ گفت: "هر کار شناس، صرف نظر از وابستگی سیاسی، صرف نظر از مسایل ایدیولوژیک به شمول محافظه کاران و لیبرال هایی که این مسایل را به صورت جدی بررسی قرار داده اند، برایتان خواهد گفت که مثالی از تقلب قابل توجه {در انتخابات ایالات متحده} پیدا نمی شود.

نظریات کارشناسان انتخابات ایالات متحده در مورد احتمال تقلب

آگاهانی که مسایل انتخابات ایالات متحده را پیگیری می کنند، تائید می کنند که احتمال تقلب آرا در انتخابات ریاست جمهوری این کشور تا اندازۀ متصور است، اما نه به گونه ای که نتایج کلی را آن را تغییر بدهد.

جلیل روشندل، استاد روابط بین المللی در پوهنتون کارولینای شمالی، به این باور است که آقای ترمپ با این گونه اظهارات در جستجوی "عوام فریبی" است.

آقای روشندل در مورد گفت:" خودی دونالد ترمپ در همین محیط تقلب کار اش به عنوان نامزد {انتخابات ریاست جمهوری} ادامه می دهد. بنا بر این، طرح مسئلۀ تقلب، عوام فریبانه است و سیستم {انتخابات} امریکا چنین چیز را تا حال نداشته و بعید است که این قضیه در حال حاضر واقعیت داشته باشد و این حرف برای خیلی ها قابل قبول نیست و حتی به نظر بسیاری از امریکایی ها، توهین است."

اندرو بوون، پژوهشگر در مرکز تحقیقاتی ودرو ولسن مستقر در شهر واشنگتن دی سی، نیز احتمال تقلب انتخاباتی را رد نمی کند، اما وی می گوید که با در نظر داشت سابقۀ انتخابات و نظارت از روند آن، احتمال تقلب گسترده در انتخابات امریکا وجود ندارد.

آقای بوون در مورد گفت: "فکر می کنم که احتمال تقلب در انتخابات {امریکا} بسیار نا چیز است. فکر می کنم که ایالات متحده یکی از کامل ترین روند انتخابات را دارد. معنی اش این نیست که {روند انتخابات} در همه جا کامل باشد. اما فکر می کنم که ایالات متحده برای آن دارای یک سیستم است."

تابش فروغ، محصل دورۀ ماستری در ایالات متحده که در کمیسیون انتخابات افغانستان تجربۀ کاری دارد و در سال ۲۰۱۲ میلادی به حیث ناظر بین المللی در انتخابات ریاست جمهوری امریکا شرکت کرده بود، نیز احتمال تقلب گسترده در انتخابات امریکا را رد می کند.

آقای فروغ گفت: "ترمپ دو مسئله را مطرح می کند: یک سیستم انتخابات امریکا ناقص است و دوم، در ساختار انتخاباتی امریکا تقلب صورت می گیرد. در مورد اول، با توجه به شرایط و پیشرفت های که در امریکا صورت گرفته است، ترمپ در این مورد درست می گوید. نواقص ساختار انتخاباتی امریکا این است که انتخابات بر اساس رای مستقیم مردم نه، بلکه بر اساس کالج های انتخاباتی تعیین می گردد که در بسیاری موارد می تواند سوال برانگیز باشد و پروسه بسیار پیچیده است که فهم آن برای شهروندان عاید امریکا دشوار است.

اما به باور آقای فروغ، مورد دوم که آقای ترمپ مطرح می کند، موجه نیست: "اینکه همین سیستم ناقص بتواند تقلب را بر بتاباند، ترمپ در این مورد غلط است. به این معنی که انتخابات در امریکا توسط حکومات فدرال صورت می گیرد. هر ایالت در محلات رای دهی مشخص، با سیستم رای دهی متفاوت انتخابات را بر گزار می کند؛ ناظرین فراوان وجود دارد؛ سیستم الکترونیک وجود دارد؛ لست راه دهندگان از قبل ترتیب می شود؛ بنا بر این، احتمال تقلب در انتخابات امریکا بسیار اندک است که در محاسبات انتخاباتی، اصلاً راه ندارد."

حامیان ترمپ نیز در مورد مداخلۀ هکر ها در انتخابات هشتم نوامبر ابراز نگرانی کرده اند. اما به گفتۀ آقای فروغ، سیستیم انتخابات با خطر هکر ها مواجه نیست.

آقای فروغ در مورد گفت: "در مورد انتخابات امریکا، نکتۀ جالب این است که اکثریت ماشین های انتخاباتی، با انترنت ارتباط ندارد. روی همین دلیل، احتمال هک این ماشین ها ممکن نیست، زیرا به سرور های جهانی وصل نیست. هر ایالت، در هر حوزۀ رای دهی، آرا در حضور داشت نمایندگان احزاب و نهاد های مدنی که از پروسه نظارت می کنند، شمارش می شود. بعد، نتجه ثبت می شود و به مرکز جمع آوری هر ایالت فرستاده می شود."

بنا بر این، به گفتۀ آقای فروغ، ادعای آقای ترمپ در مورد یک هکر از کوریای شمالی و یا روسیه در مورد آن حدس میزند، نمی تواند به هر یک از محلات رای دهی رخنه کند و نتایج انتخابات را تغییر بدهد.

علاوه بر ادعای ناقص بودن ساختار انتخاباتی و احتمال تقلب در انتخابات ایالات متحده، کمپاین این نامزد ادعا کرده است که حتی به نام کسانی که سال ها قبل وفات کرده اند، رای داده می شود در برخی موارد، مهاجرین غیر قانونی نیز با استفاده از فرصت در انتخابات های گذشته، رای داده اند.

  • 16x9 Image

    خالد مفتون - واشنگتن

    خالد مفتون، به عنوان تهیه کننده گزارش های تحلیلی و گوینده خبر، کارش را از ابتدای سال ۲۰۱۴ در رادیو صدای امریکا در واشنگتن آغاز کرد. خالد پیشتر از این، حدود ۱۰ سال در رسانه های بین المللی مختلف به شمول خبرگزاری آلمان درکابل و رادیو آزادی در پراگ کار کرده بود. خالد مفتون سند لیسانس حقوق و علوم سیاسی را از دانشگاه کابل دریافت کرده و سند ماستری را در رشته مدیریت عامه از انستیتوت مطالعات بین المللی مونتری کالیفرینای امریکا کسب کرده است.

XS
SM
MD
LG