لینک های دسترسی

Breaking News

کار ترمیم پایه‌های برق وارداتی اوزبیکستان در سالنگ ادامه دارد – مقام‌ها


مقام‌های شرکت برق افغانستان (برشنا) می‌گویند که کار ترمیم دو پایۀ برق وارداتی اوزبیکستان در سالنگ به گونۀ جدی جریان دارد و قرار است به زودی جریان برق به کابل وصل شود.

این دو پایۀ برق وارداتی به تاریخ ۳۰ اپریل (۱۰ ثور) در منطقه "تاغمه" از مربوطات ولسوالی سالنگ جنوبی توسط افراد ناشناس انفجار داده شدند. با انهدام این پایه‌ها، برق کابل و ۱۰ ولایت دیگر از نزدیک به دو هفته به این‌سو، قطع شده است.

صفی‌الله احمدزی، رییس عملیاتی شرکت برشنا روز پنجشنبه ۱۲ می (۲۲ ثور) در پیامی به خبرنگاران گفت که در حدود دو هفتۀ گذشته، کارمندان تخنیکی این شرکت توانسته اند که یکی از این پایه‌ها را به گونۀ اساسی ترمیم کنند.

آقای احمدزی افزود که بازسازی دومین پایۀ برق وارداتی اوزبیکستان در سالنگ آغاز شده و تا چند روز دیگر کار آن به پایان خواهد رسید. او گفت: "پلان ما بر این است که تا ساعت‌های آینده برق کابل و سایر ولایات را به ظرفیت ۲۰۰ میگاوات وصل بسازیم."

هرچند پیش از این، شرکت برق‌ افغانستان گفته بود که کارمندان آن توانسته اند که ۱۵۰ میگاوات برق وارداتی را موقتاً به کابل وصل کنند، اما از روز گذشته به این‌سو، پایتخت و ولایات همجوار آن به گونۀ کامل در تاریکی فرو رفته است.

قطع کامل برق مشکلات زیادی را به باشندگان کابل و ۱۰ ولایت دیگر به بار آورده و آنان شرکت برشنا را در این مورد به بی‌توجهی متهم کرده اند.

عبدالله که در یکی از بخش‌های شهر کابل دوکان عکاسی دارد به صدای امریکا گفت که از دو هفته به این‌سو، برق ندارد و به همین دلیل برای پیش‌برد کارهای دوکانش از جنراتور استفاده می‌کند.

او افزود: "از زمانی که برق‌ها قطع شده از طرف روز هیچ برق نمیداشته‌باشیم و اگر برق هم می‌آید ناوقت‌های شب می‌باشد و هیچ‌کسی از آن استفادۀ درست کرده نمی‌تواند... نبود برق کار ما را مشکل کرده و از سوی دیگر قیمت تیل بالا رفته است."

شرکت برشنا تایید می‌کند که بخشی از برق وارداتی اوزبیکستان را بار دیگر به دلیل "لین‌کشی" و ترمیم پایه برق در سالنگ قطع کرده است.

شکایت‌ها از قطع کابل برق در کابل و در ۱۰ ولایت دیگر در حالی مطرح می‌شود که پیش از این، مقام‌های طالبان گفته بودند که بازسازی اساسی پایه‌های برق وارداتی اوزبیکستان، دست‌کم سه هفته را در بر خواهد گرفت.

پس از مسلط شدن طالبان بر افغانستان، این دومین‌ بار است که پایه‌های برق وارداتی اوزبیکستان انفجار داده می‌شود. پیش از این شرکت برق افغانستان گفته بود که ترمیم هر پایۀ برق وارداتی، حدود ۱۰۰هزار دالر امریکایی هزینه بر می‌دارد.

افغانستان متکی به برق وارداتی از کشورها همسایه است و در حال حاضر، حدود ۱۶۰۰ میگاوات برق نیاز دارد که ۷۰ درصد آن را از اوزبیکستان، ترکمنستان، تاجیکستان و ایران وارد کرده و ۳۰ درصد دیگر را از منابع داخلی تامین می‌کند.

XS
SM
MD
LG