لینک های دسترسی

Breaking News

ترمیم اساسی دو پایۀ برق وارداتی در سالنگ ۲۰ روز را در بر می‌گیرد – طالبان


مقام‌های شرکت برق‌رسانی افغانستان (برشنا) می‌گویند که بازسازی اساسی پایه‌های برق وارداتی اوزبیکستان در سالنگ جنوبی که روز گذشته در اثر انفجار ماین منهدم شدند، دو تا سه هفته را در بر خواهد گرفت.

صفی الله احمدزی، رییس عملیاتی شرکت برشنا به تلویزیون ملی پروان گفت: "ترمیم اساسی پایه‌ها بیشتر از ۱۴ روز الی ۲۰ روز را شاید در بر بگیرد. ما کوشش می‌کنم که تا آخر روز، یک سرکیت برق وارداتی را برای شهر کابل و ولایات که در مسیر آن است، وصل کنیم."

این دو پایۀ برق وارداتی دو شب پیش در منطقه "تاغمه" از مربوطات ولسوالی سالنگ جنوبی توسط افراد ناشناس انفجار داده شدند. با انهدام پایه‌های برق در سالنگ، کابل و ۱۰ ولایت دیگر از دو روز به این‌سو، در تاریکی فرو رفته است.

در این حال، حکمت‌الله میوندی، سخنگوی شرکت برشنا روز یکشنبه اول می (۱۱ ثور) با فرستادن پیامی به خبرنگاران گفت که کارمندان تخنیکی این شرکت توانسته اند که ۱۵۰ میگاوات برق وارداتی را موقتاً به کابل وصل کنند.

آقای میوندی افزود که با وصل موقت برق وارداتی اوزبیکستان، بخشی از مشکلات باشندگان کابل و ۱۰ ولایت دیگر رفع شده است.

همزمان با فرا رسیدن عید سعید فطر، قطع برق وارداتی مشکلات زیادی را به باشندگان کابل و ولایات همجوار آن به بار آورده است.

شرکت برق‌رسانی افغانستان از نهادهای امنیتی حکومت طالبان خواسته است که عاملان حملۀ بر تاسیسات برق‌رسانی در این کشور را شناسایی و به پنجۀ قانون بسپارند.

تا اکنون مسوولیت فعالیت‌های تخریبی را فرد و یا گروهی بر عهده نگرفته است، اما مقام‌های امنیتی طالبان در ولایت پروان می‌گویند که دو نفر را به اتهام انهدام پایه‌های برق در سالنگ بازداشت کرده اند.

آنان گفته اند که این دو نفر در بازجویی، اعتراف کرده اند که این دو پایۀ برق وارداتی را با استفاده از ماین مقناطیسی انفجار داده اند.

پس از مسلط شدن طالبان بر افغانستان، این دومین‌ انفجار بر پایه‌های برق وارداتی اوزبیکستان در ولایات شمال کابل است. پیش از این شرکت برق رسانی افغانستان گفته بود که ترمیم هر پایۀ برق وارداتی، حدود ۱۰۰هزار دالر امریکایی هزینه بر می‌دارد.

افغانستان متکی به برق وارداتی از کشورها همسایه است و در حال حاضر، حدود ۱۶۰۰ میگاوات برق نیاز دارد که ۷۰ درصد آن را از اوزبیکستان، ترکمنستان، تاجیکستان و ایران وارد کرده و ۳۰ درصد دیگر را از منابع داخلی تامین می‌کند.

XS
SM
MD
LG