لینک های دسترسی

Breaking News

وزارت صحت: چهل درصد زنان افغان در سن باروری کمخون می شوند


وزارت صحت عامه افغانستان می‌گوید که کمخونی در بین زنان در سنین باروری به مشاهده می رسد و فقط ۲۰ درصد زنان از روش‌های تنظیم خانواده استفاده می‌کنند.

این وزارت تلاش می ورزد تابلیت‌های تقویه کنندۀ خون، تصفیه آب و برخی تابلیت‌های دیگر را برای مردم معرفی کند.

داکتر زلیخا انوری، رئیس صحت باروری گفت که دچار شدن زنان در سنین باروری به کم خونی و کمبود آهن، از مشکلات جدی است.

خانم انوری افزود که میزان کم خونی در میان زنان در شهرها، ۱۱ درصد است؛ اما این رقم در میان زنان در روستاها بیشتر میباشد.

رئیس صحت باروری می گوید"در بخش صحت باروری هنوز هم کم خونی مشکل اساسی است که ۴۰ فیصد از زنانی که در سنین باروری قرار دارند، مصاب به کم خونی اند و همین قسم کم بود در ۲۴ فیصد زنانی که در سنین باروری قرار دارد، وجود دارد".

اسهالات در میان کودکان

از سوی دیگر، وزارت صحت افغانستان میگوید، ۲۹ درصد اطفال زیر سن ۵ سال به گونه‌های مختلف به اسهال دچار می‌شوند و هشتاد هزار کودک سالانه به دلیل اسهالات جان می‌دهد.

ارقام این وزارت نشان می‌دهد که اسهالات ۱۲ درصد عفونت‌ها بین اطفال را تشکیل می‌دهد.

وزارت صحت افغانستان می‌خواهد در مورد استفاده از "او.آر.اِس" برای جلوگیری از اسهالات، تابلیت تقویت خون که برای دختران در مکاتب و زنان باردار توزیع و توصیه می‌شود، تابلیت زنک، برای بهبود سیستم ایمنی بدن و تابلیت تصفیه آب، آگاهی دهی کند تا با استفاده از آن، این مشکلات وقایه گردد.

احمد جان نعیم، معین پالیسی وزارت صحت عامه افغانستان گفت که یکی از دلایل کم خونی زنان، ولادت‌های پیهم و بدون وقفه است.

آقای نعیم افزود که فقط ۲۰ درصد زنان افغانستان از روش‌های مدرن برای تنظیم خانواده و فاصله دهی بین ولادت‌ ها استفاده می‌کنند.

معین پالیسی وزارت صحت افغانستان می گوید"از میتود‌های عصری که به خاطر فاصله دهی بین ولادت‌ها استفاده می‌شود، تفاوت بین معلوماتی را که خانم‌ها دارند و استفاده آن، یک فاصله بسیار زیاد است، بیشتر از ۸۰ درصد خانم‌ها می‌فهمند که کدام میتودهای مدرن موجود است که از آن استفاده می‌کنند اما صرف در حدود ۲۰ فیصد است که از این استفاده می‌کنند".

وزارت صحت شایعات در مورد توزیع تابلیت تقویت خون در مکاتب را رد کرد و گفت که این تابلیت‌ها صرف برای وقایه دختران بالای ۱۴ سال در برابر کم خونی به آنان داده می‌شود.

پیش از این، شایعاتی در صفحات اجتماعی منتشر گردیده بود که این تابلیت‌ها سبب بی اولادی یا نازایی این دختران در آینده می‌شود.

XS
SM
MD
LG