لینک های دسترسی

Breaking News

غنی به طالبان: مذاکره واقعی یا جنگ، یکی را انتخاب کنید


محمد اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان می‌گوید که آنان به این نتیجۀ رسیده اند که طالبان "هیچ اعتقادی" به صلح و مذاکره ندارند و از این گروه خواست که باید از میان "مذاکرۀ واقعی و جنگ" یکی را انتخاب کند.

آقای غنی که روز دوشنبه دوم اگست (۱۱ اسد) در نشست فوق‌العادۀ مجلس نمایندگان افغانستان سخنرانی می‌کرد، گفت که در حال حاضر، افغانستان با "هجوم بی‌سابقۀ طالبان و حامیان شان" مواجه شده، اما اطمینان داد که در مقابل "هیچ نیروی ویرانگر" زانو نخواهد زد.

آقای غنی افزود: "یا در میز مذاکره واقعی زانو به زانو می‌نشینیم، یا در میدان جنگ زانوهای شان را می‌شکنیم. ما انتخاب خود را کرده‌ایم. طالب و حامیان شان انتخاب خود را کنند."

آقای غنی وضعیت موجود در افغانستان را به بیرون‌شدن "ناگهانی" نیروهای امریکایی و بین‌المللی از این کشور ربط داد و گفت که عدم آمادگی و ضعف‌ها در رهبری سطوح مختلف، سبب بروز مشکلات در این کشور شده است.

رییس جمهور غنی افزود: "ما در معرض یک تجاوز آشکار قرار داریم که مبنای آن فتنه و ابزار آن مکر و خدعه است. این تجاوز بر ما تحمیل شده است. این جنگ بر ما تحمیل شده است. این فتنه بر ما تحمیل شده است. حکم خداوند است که اگر کسی متجاوز است و دست از تجاوز بر نمی‌دارد، جنگیدن در مقابل شر و فتنه آن گروه وجیبه یک جامعه است."

آقای غنی بار دیگر گفت که طالبان در مقایسه با سال‌های گذشته، "متشددتر، خون‌خوارتر و جابر‌تر" شده اند و این گروه نه تنها که روابط خود را با تروریستان داخلی و بین‌المللی قطع نکرده، بلکه این روابط را قوی‌تر ساخته است.

آقای غنی علاوه کرد که در حال حاضر، حکومت افغانستان با یک دستگاه منظم سوق ادارۀ تروریستان می‌جنگد که در عقب آن "ایتلاف نامقدس" تروریزم، باج‌گیران بنادر، کلان‌ترین قاچاق‌بران مواد مخدر، قاچاق‌چیان معادن کرومایت و طلا و قاچاق‌چیان چوب و رخام قرار دارد.

رییس جمهور افغانستان بار دیگر تاکید کرد که حکومت این کشور تمام آمادگی خود را برای تغییر جنگ گرفته و پلان واضح وظایف نهادهای امنیتی را برای بیش‌برد جنگ ساخته است.

بر اساس این برنامه، اردوی ملی افغانستان بر "دفاع اهداف استراتیژیک" تمرکز خواهد کرد، نیروهای پولیس موظف شدند تا شهرها و ولسوالی‌ها را تامین امنیت کنند و نیز ریاست امنیت ملی در همکاری با دفتر شورای امنیت ملی این کشور، روی بسیج نیروهای مردمی و هماهنگی آنان با نیروهای امنیتی و دفاعی افغان کار خواهند کرد.

آقای غنی اضافه کرد که برای تطبیق این برنامه حمایت رهبری ایالات متحده امریکا و کشورهای دیگر را دارند.

آقای غنی همچنین از افغان‌ها خواست تا از نیروهای امنیتی این کشور حمایت کنند و برای دفاع از کشور شان در برابر طالبان و حامیان شان متحد شوند.

XS
SM
MD
LG