لینک های دسترسی

Breaking News

غنی به طالبان: آن گونه که شما تسلیم زور نشدید، ما هم نمی‌شویم


رییس جمهور افغانستان بار دیگر از طالبان خواست که دست از جنگ و کشتار بردارند و راه حل سیاسی را برگزینند.

محمداشرف غنی روز پنجشنبه ۲۹ جولای (هفتم اسد) در مراسم گرامی‌داشت از روز ملی بیرق افغانستان گفت که اگر طالبان می‌پندارند شهروندان این کشور تسلیم زور می‌شوند و هرچه آن گروه خواست انجام می‌دهد، باید در این مورد فکر کنند.

به گفتۀ آقای غنی، تجربه ثابت ساخته که طالبان تسلیم زور نشدند و اکنون نظام فعلی افغانستان نیز تسلیم زور نمی‌شود.

او گفت: "اگر طالبان معتقد به قضاوت شمشیر استند، قوای دفاعی و امنیتی افغانستان حاضر استند که جواب شان را با شمشیر بدهند و به خاطر این است که یک بن‌بست نظامی بیاید تا اینها [طالبان] به نتیجه برسند که گزینه زور نتیجه نمی‌دهد و یک راه حل سیاسی راه اساسی است".

رییس جمهور افغانستان افزود که در دورۀ رژیم طالبان یک پروژه ملی تطبیق نشد، آن گروه پناه دادن به اسامه بن‌لادن را به منافع ملی ترجیح دادند و باید رهبران طالبان به ملت در این مورد پاسخگو باشند.

همچنان آقای غنی از طالبان پرسید که آیا می‌خواهند بار دیگر این کشور به دلیل استبداد، پامال‌شدن حقوق بشر به ویژه زنان و اقلیت‌ها به دورۀ تاریک رژیم آن گروه برگردد.

با این وجود، رییس جمهور افغانستان به مردم کشورش اطمینان داد که پلان عمل ترتیب شده و به گفتۀ وی "به زودی شاهد تغییرات خواهیم بود".

این در حالی است که نمایندگان جامعه جهانی به ویژه تمویل‌کنندگان افغانستان، روز چهارشنبه در نشست ویژه بورد مشترک نظارت و انسجام در کابل خواهان توقف فوری خشونت‌ها و برقراری آتش‌بس سراسری و دایمی در افغانستان شدند.

شرکت کنندگان این نشست گفتند که حکومت آیندۀ افغانستان بر اساس قوانین بین‌المللی باید از حقوق بشر پاسداری و دستاوردهای ۲۰ سال گذشته را حفظ و تقویت کند.

XS
SM
MD
LG