لینک های دسترسی

Breaking News

معرفی نامزد وزیران اطلاعات و فرهنگ و عدلیه به ولسی جرگه


Afghan Parliament
Afghan Parliament

محمد سرور دانش، معاون دوم رئیس جمهور افغانستان امروز عبدالباری جهانی را به حیث نامزد وزیر وزارت اطلاعات و فرهنگ و نجیب آقا فهیم را به صفت نامزد وزیر وزارت عدلیه به ولسی جرگه معرفی کرد.

ولسی جرگۀ افغانستان پیشتر از این آی سلطان خیری نامزد وزیر وزارت اطلاعات و فرهنگ و احمد سیر مهجور نامزد وزیر وزارت عدلیه را به دلیل داشتن تابعیت دوگانه رد نمود.

آقای دانش از نمایندگان مردم خواست تا مطابق به قانون اساسی هرچه زودتر به این نامزد وزیران رای بدهند تا آنان به کار شان آغاز کنند، به تشویش مردم پایان داده شود و نیز در ارایۀ خدمات ادارات بیش از این وقفه نیاید.

آقای دانش گفت که حکومت به همه فیصله ها و مصوبات ولسی جرگه که در چهار چوب قانون اساسی صورت می گیرد، احترام قایل بوده و خود را متعهد به تطبیق آن می داند.

عبدالروف ابراهیمی رئیس ولسی جرگه گفت که بررسی این نامزد وزرا مطابق به اصول وظایف داخلی ولسی جرگه مدت چهار روز را در بر می گیرد.

نجیب آقا فهیم نامزد وزیر برای وزارت عدلیه درسال ۱۳۴۳ در ولایت کاپیسا تولد شده است. او از فاکولتۀ حقوق و علوم سیاسی پوهنتون کابل فارغ شده و در رشتۀ روابط بین المللی ماستری دارد.

آقای فهیم به حیث استاد فاکولته حقوق و علوم سیاسی، سکرتر اول جنرال قونسلگری افغانستان در ایران، معین اداری وزارت شهدا و معلولین، مشاور حقوقی وزارت داخله و مشاور حقوقی وزارت مبارزه با مواد مخدر ایفای وظیفه کرده است.

نجیب آقا فهیم در حال حاضر رئیس انکشاف و پالیسی وزارت امور خارجه است.

عبدالباری جهانی از فاکولته ادبیات پوهنتون کابل درجۀ لسانس دارد. او پیشینۀ کار در پشتو تولنه و وزارت معارف داشته و به حیث مدیر مسوول مجلۀ کابل و خبرنگار بخش پشتوی صدای امریکا کار کرده است. جهانی شاعر و نویسنده بوده و بیش از ۲۰ اثر وی به چاپ رسیده است.

در جلسه امروزی ولسی جرگه نیز میان وکلا در مورد تابعیت دوگانه نامزد وزیران اختلاف نظر وجود داشت.

شماری از وکلا خواهان معرفی دوبارۀ نورالحق علومی نامزد وزیر برای وزارت داخله و صلاح الدین ربانی نامزد وزیر برای وزارت خارجه از سوی ریاست جمهوری افغانستان بودند، اما شمار دیگر وکلا با مخالفت به این موضوع استدلال می کردند که روند ترک تابعیت زمانگیر است و تایید سفارتخانه ها دلیل قانع کننده برای ترک تابعیت نیست.

شماری از وکلا می گفتند که ولسی جرگه نامزد وزیران وزارت های داخله و خارجه را رد نکرده بلکه مشکل در اسناد تابعیت آنان وجود داشت که آنهم حل شده است.

بلاخرۀ در نتیجۀ رای گیری معلوم شد که از جمع ۱۹۸ وکیل حاضر در مجلس فقط ۲۳ وکیل با برگشت دوبارۀ نامزد وزیران وزرات های داخله و خارجه برای معرفی برنامه های کاری شان، مخالفت داشتند.

در نهایت صلاح الدین ربانی نامزد وزیر وزارت خارجه و نورالحق علومی نامزد وزیر وزارت داخله برای ارایه برنامه های کاری شان به ولسی جرگه حضور یافتند و برنامه های شانرا به نمایندگان مردم تشریح نمودند.

XS
SM
MD
LG