لینک های دسترسی

Breaking News

غنی و شریف دیدار می‌کنند


رئیس جمهور غنی و صدر اعظم شریف ماه گذشته در قزاقستان نیز دیدار کرده بودند
رئیس جمهور غنی و صدر اعظم شریف ماه گذشته در قزاقستان نیز دیدار کرده بودند

محمد اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان، و نواز شریف، صدر اعظم پاکستان، قرار است روز پنجشنبه در شهر دوشنبه، پایتخت تاجیکستان، با هم دیدار کنند.

دواخان مینه پال، معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان، گفت که در کنار مسایل اقتصادی و تجارتی، مبارزۀ مشترک منطقه‌یی بار تروریزم از نکات عمدۀ بحث میان رهبران افغانستان و پاکستان خواهد بود.

آقای مینه‌پال به صدای امریکا گفت که رئیس جمهور غنی در این دیدار یکبار دیگر خواستار همکاری بی دریغ پاکستان در امر مبارزۀ بدون تفکیک با همه گروه های دهشت افگن خواهد شد.

این در حالی است که ریاست جمهوری افغانستان از آغاز عملیات همزمان نظامی بر ضد دهشت افگنان در دو سوی خط دیورند، تحت نظارت ایالات متحده خبر داده است.

آخرین بار آقای غنی و آقای شریف چهار هفته پیش در حاشیۀ نشست همکاری‌های شانگهای در شهر آستانه، پایتخت قزاقستان، با هم دیدار کردند، دیداری که بحث در مورد حملۀ مرگبار انتحاری در مقابل سفارت آلمان در کابل، بر فضای آن سایه افگنده بود.

به گفتۀ آقای مینه پال، ایجاد سهولت‌های تجارتی و ترانزیتی در منطقه به ویژه میان افغانستان و پاکستان، نکات دیگر بحث میان رئیس جمهور غنی و صدر اعظم شریف خواهد بود.

دیدار رهبران افغانستان و پاکستان در حاشیۀ نشست دوم سران کشورهای شامل در پروژۀ برق کاسا – ۱۰۰۰صورت می‌گیرد. این پروژه برق تاجیکستان و قرغیزستان را از طریق افغانستان به پاکستان انتقال خواهد داد.

پروژۀ برق کاسا – ۱۰۰۰ به طول ۵۵۰ کیلومتر از شش ولایت و ۲۳ ولسوالی افغانستان عبور کرده و قرار است که پس از بهره برداری بر علاوۀ فراهم آوری ۳۰۰ میگاوات برق، سالانه عاید حدود ۴۵ میلیون دالر را نیز نصیب افغانستان کند. این پروژه ظرفیت انتقال ۱۳۰۰ میگاوات برق را دارد که ۱۰۰۰ میگاوات آن به پاکستان منتقل خواهد شد.

چالش بزرگ فرا راه تطبیق این پروژه وضعیت امنیتی افغانستان است. اما به باور آگاهان، مزایای اقتصادی این پروژه، کشورهای شامل در این پروژه را وا خواهد داشت تا در زمینۀ تطبیق و تامین امنیت پروژۀ کاسا – ۱۰۰۰ افغانستان را یاری رسانند.

  • 16x9 Image

    نجیب‌الله احمدیار

    نجیب‌الله احمدیار کار با رسانه‌ها را در سال ۲۰۰۱ میلادی آغاز کرد و از سال ۲۰۰۹ به اینسو در صدای امریکا به صفت ویراستار، نویسنده و مجری برنامه‌های رادیویی، تلویزیونی و دیجیتلی کار می‌کند. 

XS
SM
MD
LG