لینک های دسترسی

Breaking News

غنی در دیدار با رییسی: فصل جدید روابط کابل-تهران گشوده شده است


محمد اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان روز پنج شنبه پنجم اگست (۱۴ اسد) با ابراهیم رییسی، رییس جمهور ایران در مقر ریاست جمهوری آن کشور در تهران دیدار کرد.

آقای غنی که جهت اشتراک در مراسم تحلیف رییس جمهور رییسی به ایران سفر کرده است، گفت: "ایران نقش و جایگاه برجسته‌ای در ثبات و امنیت منطقه دارد و خواهان استفاده از ظرفیت‌های ایران برای اقدامات و همکاری مشترک، در مسیر استقرار امنیت پایدار در افغانستان هستیم. "

رییس جمهور افغانستان از کمک و مساعدت ایران در عرصه‌های مختلف ابراز امتنان کرد و برهمکاری‌های مشترک اقتصادی و گسترش تاکید ورزید.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، آقای رییسی در دیدار با آقای غنی با تاکید بر اینکه امنیت منطقه باید توسط کشورهای منطقه تامین شود، اظهار داشت: "جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد ظرفیت های خود را در مسیر ایجاد صلح پایدار و جلوگیری از خونریزی در افغانستان بکار بگیرد. "

مراسم تنفیذ حکم ریاست جمهوری ابراهیم رییسی به عنوان هشتمین رییس جمهوری ایران از سوی آیت‌الله علی خامنه‌ای رهبر ایران در اوایل هفتهٔ جاری برگزار شد و آقای رییسی امروز مراسم تحلیف را در مجلس شورای اسلامی ایران، تحت تدابیر ویژه امنیتی به جا آورد.

در این دیدار، هردوجانب در مورد گسترش همکاری ها و روابط میان دو کشور، بحث و تبادل نظر کردند.

رییس جمهور ایران، بر تداوم حمایت از دولت جمهوری اسلامی افغانستان و تلاش ها بخاطر اجماع منطقوی برای صلح، تاکید ورزید.

آقای رییسی گفت: "از نظام مشروع و حقوق مردم افغانستان و روند صلح حمایت می‌کنیم. همسایه ها به ویژه افغانستان جایگاه بلند در سیاست خارجی ما دارند. "

رییس جمهور غنی از شروع فصل جدیدی در مناسبات و روابط تهران – کابل ابراز امیدواری کرده گفت: "افغانستان تمایل دارد روابط سیاسی و اقتصادی خود را با ایران در تمامی زمینه‌ها گسترش دهد."

محمد اشرف غنی رییس جمهور افغانستان، برهم صالح رییس جمهوری عراق، ویاچسلاو والودین رییس مجلس پارلمان روسیه، ایمن بن عبدالرحمن نخست وزیر الجزایر، نیکول پاشینیان صدر اعظم ارمنستان و اسماعیل هنیه رییس دفتر سیاسی حماس از بلندپایه ترین مقام هایی استند که برای حضور در مراسم تحلیف وارد تهران شدند.

انتخابات ریاست جمهوری ایران در ۲۸ جوزای سال جاری برگزار شد که در آن ابراهیم رییسی پیروز شد. حدود ۶۰۰ نفر برای انتخابات نامزد شدند اما شورای نگهبان تنها صلاحیت هفت نفر را تایید کرد. در میان رد صلاحیت شدگان، چهره هایی چون محمود احمدی نژاد، رییس جمهوری پیشین و همچنین علی لاریجانی، رییس پیشین مجلس حضور داشتند.

سازمان عفو بین‌الملل، یک روز پیش از برگزاری مراسم تحلیف ابراهیم رییسی، در توییتی نوشت که «جنایات علیه بشریت» بر این مراسم سایه انداخته است.

اصلاح طلبان و فعالان حقوق بشر می‌گویند که رییسی، قاضی تندرو و یکی از چهار قاضی است که در سال ۱۹۸۰ صدها فعال سیاسی را به مجازات اعدام محکوم کرد و به همین دلیل ایالات متحده او را تحریم کرده است.

عفو بین الملل خواستار تعقیب قضایی ابراهیم رییسی به دلیل مشارکت در این اعدام‌ها شده است.

XS
SM
MD
LG