لینک های دسترسی

Breaking News

مراسم تنفیذ رییس جمهور جدید ایران برگزار شد


مراسم تنفیذ حکم ریاست جمهوری ابراهیم رییسی به عنوان هشتمین رییس جمهوری ایران از سوی آیت‌الله علی خامنه‌ای رهبر ایران برگزار شد و آقای خامنه‌ای ضمن تمجید از رییسی، خواستار تشکیل فوری دولت او شد.

آیت‌الله خامنه‌ای در مراسم تنفیذ حکم ریاست جمهوری، ابراهیم رییسی را "عالم فرزانه و خستگی‌ناپذیر و کارآزموده و مردمی" خطاب کرد و دستور داد تا ابراهیم رییسی در انتخاب کابینه و مجلس ایران به دادن رای اعتماد به اعضای کابینه شتاب به خرج دهند.

آقای خامنه‌ای در بخشی از سخنانش گفت:‌ "جابجایی مسوولیت معمولا در بسیاری از کشورها با کشمکش انجام می‌گیرد؛ اینجا در دوره‌های مختلف با آرامش و امنیت انجام گرفته؛ این موضوع، هم نشانه عقلانیت حاکم بر کشور است و هم نشانه تنوع سیاسی. "

پیش از سخنان آقای خامنه‌ای، عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر داخلهٔ دولت حسن روحانی، رییس جمهور ایران درباره انتخابات گزارش داد و گفت که مردم مشارکت قابل قبول ۴۸.۸ درصدی را رقم زدند.

انتخابات ریاست جمهوری ایران در ۲۸ جوزای سال جاری برگزار شد که در آن ابراهیم رییسی پیروز شد. حدود ۶۰۰ نفر برای انتخابات نامزد شدند اما شورای نگهبان تنها صلاحیت هفت نفر را تایید کرد. در میان رد صلاحیت شدگان، چهره هایی چون محمود احمدی نژاد، رییس جمهوری پیشین و همچنین علی لاریجانی، رییس پیشین مجلس حضور داشتند.

برخی فعالان سیاسی و نهادهای ناظر این انتخابات را غیر رقابتی و ناعادلانه توصیف کردند. به گفته مقامات جمهوری اسلامی، در این انتخابات ۴۸ درصد واجدین شرایط در انتخابات شرکت کردند و حدود ۱۳ درصد آرا باطل شد. که به این ترتیب انتخابات سال ۱۴۰۰ پایین‌ترین میزان مشارکت و بالاترین میزان رای‌های باطل را در تاریخ انتخابات ریاست‌جمهوری ایران داشته است.

همچنین برخی تحلیلگران در گفتگو با صدای امریکا، وقایعی چون بحران اقتصادی، فساد گستردهٔ مالی و اداری، افزایش برخورد و فشار بر فعالان سیاسی، سرکوب اعتراضات سراسری و سرنگونی هواپیمای مسافربری اوکراینی را دلیل کاهش میزان مشارکت رای دهندگان ایرانی دانستند.

رهبر ایران در سخنان خود به بحران‌های کنونی ایران مثل مشکلات اقتصادی، شیوع کروناویروس و همچنین مذاکرات برای احیای برجام اشاره‌ای نکرد.

ابراهیم رییسی پس از دریافت حکم ریاست جمهوری در سخنرانی‌اش از تورم در دولت روحانی انتقاد کرد و همچنین با اشاره به مذاکرات هسته‌ای گفت که "دنبال رفع تحریم‌ها خواهیم بود ولی سفره مردم را به بیگانگان گره نخواهم زد ".

ریيسی ضمن تعهد برای پایان دادن به "تورم بیش از ۴۴ درصدی" به سه برابر شدن بدهی های دولت از سال ۱۳۹۴ به این سو اشاره کرد و گفت: "کسر بودجه ۴۵۰ هزار میلیاردی از جمله مشکلاتی است که در زندگی مردم اثر گذاشته است. "

رییسی کسر بودجه، ثبات در بازار سرمایه و ارز و کنترول گرانی و تورم را از جمله مسایل فوری و ضروری فراروی دولت دانست و راه حل مقابله با مشکلات فعلی ایران را اجرای برنامه دولت تحت عنوان "برنامه تحول" دانست.

بسیاری از اقتصاددانان معقتدند که مشکلات اقتصادی ایران، تا زمانی که این کشور نتواند روابط بین المللی خود را به منظور جلب سرمایه و فناوری‌های خارجی عادی کند، ادامه خواهد داشت.

انزوای سیاسی و اقتصادی ایران از جمله به دلیل تحریم های مرتبط با برنامه هسته‌ای این کشور در یک دهه اخیر شدت گرفته است.

برخی از اقتصاددانان ساکن ایران پیشتر به ابراهیم رییسی در مورد شرایط فعلی اقتصاد ایران و بدتر شدن آن در ماه های آینده هشدار داده اند.

بعد از تنفیذ حکم از سوی آیت‌الله خامنه‌ای، قرار است ابراهیم رییسی روز پنجشنبه در مجلس شورای اسلامی ایران، تحلیف کند. پس از مراسم تحلیف، آقای رییسی اعضای کابینه پیشنهادی را به مجلس شورای اسلامی برای کسب رای اعتماد معرفی خواهد کرد.

ابراهیم رییسی ۶۰ ساله که فرد نزدیک به آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر ایران است در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۷ نیز اشتراک کرده بود که در برابر روحانی شکست خورد. اما این‌بار شورای نگهبان ایران با رد چندین رقیب برجستهٔ وی از فهرست نامزدان انتخابات ریاست جمهوری، زمینه را برای پیروزی او فراهم کرد.

اصلاح طلبان و فعالان حقوق بشر می‌گویند که رییسی، قاضی تندرو و یکی از چهار قاضی است که در سال ۱۹۸۰ صدها فعال سیاسی را به مجازات اعدام محکوم کرد و به همین دلیل ایالات متحده او را تحریم کرده است.

عفو بین الملل نیز خواستار تعقیب قضایی ابراهیم رییسی به دلیل مشارکت در این اعدام‌ها شده است.

XS
SM
MD
LG