لینک های دسترسی

Breaking News

رییسی:دانشجویان اجازه نمی‌دهند 'رویاهای دروغین دشمن' به واقعیت بپیوندد


ابراهیم رییسی، رییس جمهور ایران (تصویر از آرشیف صدای امریکا)
ابراهیم رییسی، رییس جمهور ایران (تصویر از آرشیف صدای امریکا)

رییس جمهور ایران روز شنبه هشتم اکتوبر (۱۶ میزان) گفت که شاگردان و محصلین کشورش اجازه نخواهند داد تا "رویا‌های دروغین دشمن" به واقعیت بپیوندند.

این اظهارات ابراهیم رییسی در حالی بیان شد که اعتراضات مردمی به خاطر مرگ مهسا امینی، زن ۲۲ سالهٔ ایرانی، که در بازداشت پولیش "گشت ارشاد" جان باخت،‌ وارد چهارمین هفته شد.

رییسی که به مناسبت آغاز سال تحصیلی جدید کشورش از پوهنتون الزهرا واقع در تهران،‌ پایتخت ایران، دیدن می کرد،‌گفت: "دشمن تصور می‌کرد که می‌تواند در ظرف دانشگاه امیال خود را دنبال کند، غافل از اینکه دانشجویان و اساتید ما بیدار بوده و اجازه تحقق خیال‌های باطل دشمن را نخواهند داد و حتماً در عرصه علم و دانش نیز مانند دیگر عرصه‌ها دشمن را ناکام خواهند گذاشت."

رییس جمهور ایران در مورد اینکه چه کسی و یا کدام کشور دشمن است، تبصره نکرد، اما علی خامنه‌ای، رهبر ایران، هفتهٔ گذشته اعتراضات مردمی کشورش را به ایالات متحده و اسراییل نسبت داد.

خامنه‌ای، رهبر ایران، دوشنبهٔ گذشته در هفدهمین روز اعتراضات سراسری پس از کشته شدن خانم امینی، اعتراضات مردمی کم اهمیت جلوه داد و آنرا به عملکرد ایالات متحده و اسراییل، مرتبط دانست.

خامنه‌ای دوشنبهٔ گذشته در جمعی از محصلین نظامی کشورش با اشاره به مظاهرات مردم در سراسر ایران گفت که "من به صراحت می‌گویم این اغتشاش‌ها و ناامنی‌ها، طراحی امریکا و رژیم غاصب و جعلی صهیونیستی بود و حقوق بگیران آنها و برخی از ایرانی‌های خاین در خارج به آنها کمک کردند."

الزهرا نخستین پوهنتون طبقهٔ اثاث در ایران است که در سال۱۹۶۴ میلادی بنیانگذاری شد.

خبرگزاری فارس ایران، یکشنبهٔ گذشته گزارش داد که محصلین پوهنتون الزهرا که همه دختران استند، به حمایت از اعتراضات به خاطر مرگ مهسا امینی، تظاهرات کردند.

مهسا امینی، جوان ۲۲ ساله، به دلیل عدم رعایت حجاب از سوی پولیس "گشت ارشاد "ایران بازداشت شد و سه روز پس، در بازداشت این اداره جان باخت. بر اساس گزارش ها، خانم امینی پس از بازداشت، به حالت کوما رفت و اتهاماتی وجود دارد که لت و کوب توسط پولیس گشت ارشاد موجب مرگ‌اش شده است، اتهامی که از سوی مقام‌های ایران بار‌ها رد شده است.

مرگ خانم امینی مظاهرات گسترده‌ای را در سراسر ایران در پی داشت، مظاهرات که با سرکوب مرگبار نیروهای امنیتی ایران مواجه شده است. بر اساس آخرین آمار ارایه شده، ۹۲ نفر در جریان این اعتراضات کشته شده اند که شامل نیروهای امنیتی آن کشور نیز می شود.

علاوه بر اعتراضات خیابانی، گزارش هایی وجود دارد که در برخی پوهنتون‌ها و مکاتب سراسر ایران نیز گردهمایی هایی به خاطر مرگ مهسا امینی راه اندازی شده است.

رسانه‌های محلی گزارش داده اند که پس از تظاهرات در برخی از پوهنتون‌های ایران، حکومت آن کشور دوشنبهٔ گذشته صنوف حضوری محصلین را در پوهنتون شریف تهران به حالت تعلیق آورد.

بخشی از این گزارش از خبرگزاری فرانس پرس گرفته شده است.

XS
SM
MD
LG