لینک های دسترسی

Breaking News

روحانی و رئیسی رقبای اصلی در انتخابات ایران


از ساعت هشت صبح روز جمعه به وقت تهران رای گیری دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در ایران آغاز شده است.

در این دوره از انتخابات ابتدا ۶ کاندید توانستند از سد شورای نگهبان عبور کرده و نامزد انتخابات شوند، اما با انصراف دو تن از آنها رقابت اصلی بین سید ابراهیم رئیسی و حسن روحانی خواهد بود.

اکثر نظر سنجی ها نشان میدهد که مصطفی هاشمی طبا و مصطفی میرسلیم چانس برای پیروزی ندارند.

تحلیلگران غربی می گویند حسن روحانی باید تا بعد از اعلام نتایج انتخابات صبر کند تا ببیند آیا دستاورد بی سابقه اش در قالب توافق هسته ای ایران و غرب می تواند جایگاهش را در مقام ریاست جمهوری ایران ابقا کند یا نه؟

بسیاری از شهروندان ایرانی از اینکه توافق هسته ای و رفع تحریم ها هنوز نتوانسته اوضاع اقتصادی ایران را بهبود ببخشد، ناخشنودند. این در حالی است که بنا به آمار صندوق بین المللی پول، میزان بیکاری در ایران همچنان بالاست و نزدیک به یک-سوم قشر جوان ایران بیکارند.

ایران در دوره ریاست جمهوری حسن روحانی و با دستیابی به توافق هسته ای با قدرت های جهان توانست تا حدی از انزوای بین المللی خارج شود. اما بعضی تحلیلگران مانند دنیس راس، دیپلمات پیشین وزارت خارجۀ امریکا، می گوید که رئیس جمهور در ایران اختیار چندانی در تعیین سیاست خارجی کشور ندارد.

دنیس راس، مقام پیشین قصر سفید و دیپلمات وزارت خارجه امریکا درباره انتخابات ریاست جمهوری ایران گفت "رئیس جمهور در ایران، فردی است که به صورت بنیادی نمی تواند به سیاست خارجی ایران شکل بدهد و یا آنرا مدیریت کند—به ویژه در منطقه. به روحانی اجازه داده شده بود، که به مساله تحریم ها بپردازد. یعنی به او اجازه داده شده بود، سیاست خارجی را تنظیم کند که بتواند با گروه پنج به علاوه یک مذاکره کند و آنرا مدیریت کند."

اما به گفتۀ این دیپلومات پیشین ایالات متحده آقای روحانی "هیچ نقشی در رفتار ایران در منطقه ندارد. نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، عهده دار این مسوولیت تحت اشراف رهبری است. رئیس جمهور نقشی در سیاست خارجی نداشته و صرفا تاثیر در سیاست های داخلی داشته و ما شاهد رقابت بر روی این سیاست ها هستیم."

جان بولتون، معاون پیشین وزارت خارجه در امور امنیت بین المللی و کنترول تسلیحات در گفت و گوی اختصاصی با صدای امریکا روند انتخابات در ایران را زیر سوال می برد و می گوید که انتخابات در آن کشور عنصر واقعی دموکراتیک را ندارد.

آقای بولتون در مورد گفت"در ایران نامزدهای انتخاباتی از خود اختیاری ندارند، و گزینش آنها با دقت خاصی به وسیله آیت الله ها انجام می شود ، تا فقط افرادی به عنوان نامزد معرفی شوند که قبلاًبه وسیله شورای نگهبان تأیید صلاحیت شده و به تأیید رهبر نیز رسیده باشند. دولت، صحنه انتخابات را به نحوی آماده می کند که انتخابات به ظاهر در نظر مردم ایران و غرب دموکراتیک جلوه کند. اما صرف نظر ازنتیجه انتخابات قدرت تصمیم گیری در دست رهبراست ؛ و بنظر من مردم ایران فکر می کنند که روحانی از پیش انتخاب شده است".

صندوق های رای گیری برای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران روز جمعه نه فقط در سراسر ایران، بلکه در خارج از ایران، از جمله ده ها مرکز رای گیری در گوشه و کنار امریکا نیز به روی رای دهندگان ایرانی باز است.

XS
SM
MD
LG