لینک های دسترسی

Breaking News

ترمپ: جنگ تجارتی به نفع امریکا است


دونالد ترمپ، رئیس جمهور ایالات متحده، روز جمعه از پلان خود مبنی بر وضع تعرفه های گمرکی بر فولاد و المونیم وارداتی دفاع کرده گفته است که در صورت بروز مناقشه تجارتی، امریکا از آن نفع خواهد برد.

آقای ترمپ در یک پیام تویتر خود نوشته است "زمانیکه یک کشور {ایالات متحده} با هر کشوری که ارتباط تجارتی دارد، میلیارد ها دالر را از دست می دهد، جنگ تجارتی خوب است و برنده شدن در {چنین جنگ} آسان است."

رئیس جمهور ایالات متحده، روز پنجشنبه گفت که در هفتۀ جاری ۲۵ در صد تعرفۀ گمرکی، بر فولاد وارداتی و ۱۰ در صد تعرفۀ گمرکی بر المونیم وارداتی، وضع خواهد کرد.

آقای ترمپ در جریان ملاقات اش با مقامات شرکت های خصوصی تعهد کرد تا صنعت های فولاد و المونیم امریکا را بازسازی کند. در این ملاقات رئیس جمهور ترمپ توافق تجارتی موسوم به NAFTA و سازمان تجارت جهانی برای امریکا "فاجعه بار" است.

صندوق بین الملی پول یا IMF، نیز روز جمعه از ایالات متحده و شرکای تجارتی آن کشور خواست تا به طور سازنده با هم دیگر کار کنند و موانع تجارتی را از بین ببرند و در نهایت اختلافات تجارتی شان را از طریق گفتگو حل کنند.

اظهارات IMF، یک روز پس از آن بیان شد که دونالد ترمپ، رئیس جمهور ایالات متحده، گفت که پلان دارد ۲۵ در تعرفۀ گمرکی بر فولاد وارداتی و ۱۰ در صد تعرفی، گمرکی بر المونیم وارداتی کشورش وضع کند.

چین نیز روز شنبه هشدار داد که اگر ایالات متحده تعرفه های گمرکی بر فولاد و المونیم وارداتی وضع کند، تجارت جهانی به طور گسترده متاثر خواهد شد.

در سال ۲۰۱۷ میلادی، ایالات متحده تقریباً ۵۰ در صد فولاد و المونیم مورد ضرورت خود را از چهار کشور به شمول کانادا، کوریای جنوبی، مکسیکو و برازیل، وارد کرد. در این مدت، امریکا کمتر از دو در صد فولاد مورد ضرورت خود را از چین وارد کرده است.

اظهارات آقای ترمپ نگرانی هایی را به بار آورده است که اقدام احتمالی ادارۀ کنونی امریکا ممکن موجب "جنگ تجارتی" شود و سایر کشور های که با ایالات متحده معاملات تجارتی دارند، ممکن به اقدامات تلافی جویانه دست بزنند.

در همین حال، ویلبر راس، وزیر تجارت ایالات، نیز روز جمعه گفت که پلان رئیس جمهور ترمپ مبنی بر وضع تعرفه های گمرکی به فولاد و المونیم وارداتی، بر همه کشور های تطبیق خواهد شد.

واکنش اروپا

ژان کلود جنکر، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا، اظهارات رئیس جمهور ترمپرامبنی بر وضع تعرفه های گمرکی، تقبیح کرد و تاکید ورزید که چنین اقدام "مداخلۀ واضح به منظور حراست از تولیدات داخلی ایالات متحده" می باشد.

آقای جنگر همچنین گفت در صورتیکه رئیس جمهور امریکا وضع تعرفه های گمرکی را عملی کند، اتحادیۀ اروپا به اقدامات تلافی جویانه دست خواهد زد.

در همین حال، حکومت کانادا گفته است که اگر ایالات متحده بر فولاد و المونیم محدویت وضع کند، آن کشور "اقدامات لازم" را در مورد روی دست خواهد گرفت تا منافع تجارتی و کارگران کانادایی را تامین کند.

در همین حال، انجمن شرکت های تولید موتر امریکا گفته است که اگر پلان رئیس جمهور ترمپ در مورد وضع تعرفه های گمرکی عملی شود، قیمت موتر به طور "قابل ملاحظه" افزایش خواهد یافت.

سارا هاکبی سندرز، یک سخنگوی قصر سفید، گفته است که تصمیم رئیس جمهور ترمپ "برای هیچ کسی مایۀ تعجب نباشد" زیرا آقای ترمپ از "چندین دهه" به این سو در مورد پلان تجارتی اش، سخن گفته است.

یک سخنگوی پال راین، رئیس مجلس نمایندگان ایالات متحده، گفته است که آقای راین امیدوار است تا رئیس جمهور ترمپ عواقب "ناخواستۀ" پلان خود را بررسی کند و قبل از عملی شدن چنین پلان، سایر گزینه ها را در نظر بگیرد.

XS
SM
MD
LG